Navzdory našemu duchovnímu životu
se v nás stále objevují velice „nezbožné“ myšlenky
Když první mniši (2. – 3. stol.) bedlivě sledovali vlastní myšlenky, objevili, jak často se v nás navzdory duchovnímu životu a celé naší duchovní zkušenosti pořád ještě objevují velice nezbožné myšlenky. Máme co dělat se zásadními pudy, které se hlásí o slovo.
Když se podíváme trochu blíže na sebe samé i my, objevíme, že i v nás se neustále odkudsi vynořují nedobré myšlenky. Mniši ale vůbec nejsou pod tlakem představy, že smějí mít jen a jen zbožné myšlenky. Prostě si s určitou dávkou humoru uvědomují, že přes všechno naše duchovní úsilí nás přepadají právě tyto myšlenky.
Mniši to řeší tím, že sáhnou po Bibli.
Slovo z Písma v nás naváže kontakt k protipólu v naší duši
Mniši pokušení zlých myšlenek řeší tím, že sáhnou po Bibli a najdou v ní slovo, které promluví přesně do nevítané myšlenky. Občas to slovo vyhledají právě se zmíněnou špetkou zdravého humoru. Nejde o to něco si dokazovat nebo zdůvodňovat, ale o to, abychom našli slovo, které odhalí a také promění naše slova. Slovo z Písma v nás naváže kontakt k protipólu, který je rovněž součástí naší duše. Každý z nás si v sobě neseme vždycky oba póly: strach i důvěru, lásku i agresi, kázeň i nekázeň, zbožnost i bezbožnost, svatost i světské smýšlení. Postavíme-li proti svým negativním myšlenkám slovo Písma, povede nás k setkání s důvěrou, láskou, silou a tím svatým, co je v nás, i když se právě silně hlásí o slovo to nesvaté.
Nejde ale o „pozitivní myšlení“
Tuto takzvanou antirrhetickou metodu, kterou popsal ve své knize „Antirrhetikon“ psycholog mezi prvními mnichy jménem Evagrius Ponticus (345–399), je zapotřebí odlišit od moci pozitivního myšlení, jak se dnes různě praktikuje. Moc pozitivního myšlení se snaží eliminovat z člověka násilně všechny jeho negativní myšlenky a nahradit je myšlenkami kladnými. Tím se ovšem jedinec dostává pod tlak, že zkrátka musí vidět všechno jen a jen pozitivně. Neodpovídá to skutečnosti a mnozí tak už na metodě pozitivního myšlení ztroskotali. V takovém případě se ale velice důrazně přihlásí o slovo negativní pól, a tím často bývá deprese.
Když pokušitel zneužil biblické výroky,
Ježíš nasadil rovněž slova Písma a vyrazil nepříteli zbraň z ruky
Mniši jsou v takovém případě vždycky realističtější a lidštější. Jednoduše počítají s negativními myšlenkami a připouštějí si je. Následně do nich ovšem řeknou nějaké slovo z Bible, které proti zraňujícímu působení myšlenky nasazuje uzdravující moc Božího slova. Evagrius se domnívá, že svou duši dělíme jakoby na dvě části, jak se o tom hovoří i verš žalmu: „Proč se rmoutíš, má duše, a proč ve mně sténáš? Doufej v Boha, zase ho budu chválit, svého spasitele a svého Boha“ (Žl 42,6). Obracíme se na zachmuřenou stránku své duše a usmiřujeme se s ní. Také však víme o své důvěryplné a silné stránce. Právě k té nás přivádí biblické slovo.
Evagrius se odvolává přímo na Ježíše Krista. Jemu satan našeptával v okamžicích pokušení slova, která ho měla svést k tomu, aby předvedl svou moc a velikost před lidmi. Proti negativním slovům pokušitele, který neváhal zneužít dokonce i biblických výroků, Ježíš nasazuje rovněž slova Písma a vyráží jimi nepříteli zbraň z ruky. Samozřejmě i Ježíš ví, co je to pokušení. Pokušení nás bude pronásledovat neustále. Měli bychom s tím počítat, nesnažit se nad ně povyšovat a nedomnívat se, že jsme ve svém duchovním životě či ve schopnosti pozitivně myslet dospěli už tak daleko, že pro nás negativní vzorce myšlení nepředstavují už vůbec žádný problém.
Nejsme svým negativním myšlenkám vydáni na pospas,
v Bibli nám Bůh daroval lékařskou knihu
Mniši jsou realističtí, ale stejně tak lidští. Neuvalují na nás příliš velké břemeno. Počítají s tím, že se v nás tu a tam přihlásí o slovo myšlenky bláznivé a možná i dost nepříjemné, za které se stydíme. Taková je prostě skutečnost. Máme-li se jimi zabývat, potřebujeme k tomu pokoru a humor. My bychom se ovšem mnohem raději bavili o svých psychologických či duchovních pokrocích a zkušenostech. Na druhé straně ale nejsme svým negativním myšlenkám vydáni bezbranně na pospas. V Bibli nám Bůh daroval lékařskou knihu, jejíž slova se přesně hodí na naše neuspořádané myšlenky. Začnou je pozvolna proměňovat, budeme-li je užívat trpělivě a pravidelně.
Neodsuzujte se kvůli špatným myšlenkám, nehodnoťte je, ale jednoduše proti nim v důvěře a s humorem postavte slova z Bible. Zjistíte, že se vaše myšlení mění – a spolu s ním také vnímání sebe sama.