Myslím, že to vystihnul docela trefně. Ve společnosti se stále zužuje prostor pro individuální, svobodné rozhodování, je stále více toho, co musíme dělat daným způsobem a v přesně určeném okamžiku, takže všichni žijeme s hodinkami na ruce a mnozí s diářem v kapse. Mladý člověk se takové proorganizovanosti vyhýbá jak jen může a kde může. Tady si chce dělat co chce (!?) a odráží se to i v jeho vztahu k náboženství a k církvi: Nechce být pravidelně praktikujícím katolíkem i když nehodlá vystoupit z církve. Jen se nehodlá řídit jejími přesně vypracovanými pravidly. Jeho přístup k ní je typicky postmoderní, vyznačující se malým zájmem o církevní pravidla - ta si sestavuje sám a dále duchovní samoobsluhou ve výběru akcí, kterých se hodlá zúčastnit - k těm patří stále častěji poutě. I ony jsou ovšem pojaté postmoderně, tedy bez cílevědomého propojení na jejich křesťanský obsah. Ten, koho to znepokojuje, si může prostudovat dobové dokumenty o středověkých poutích. Ty totiž vypadaly podobně. Styl dnešních mladých nás upozorňuje, že v prostoru evangelia je stále dost místa pro lidskou různost. Žádní Boží vyslanci nerozdávají účastníkům světového setkání mládeže u bran Říma kádrovací dotazníky s cílem oddělit koukol od pšenice. Na mezinárodní setkání mladých se vejdou všichni a to je blahodárné pro organizátory, strážce učení a mravů i pro poutníky samotné.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 9. srpna 2000