Duch svatý uzdravuje ze stresu a z rutiny  Stres a nuda jsou v podstatě rezignací.  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Pascal Thomas

39. Znova mluvíme o křtu a eucharistii

Eucharistie je pokrmem na cestě, na pochodu

z knihy Cesta víry I. díl - Příprava na křest a první svaté přijímání

BYL (-A) JSI POKŘTĚN (- A)

Tato kartička je určena zejména pro ty, kdo byly čerstvě pokřtěni a začali chodit ke svatému přijímání až v dospělosti a ve své přípravě byli vedeni těmito kartičkami.

- Byl jsi pokřtěn, či jsi šel poprvé ke svatému přijímání. Chceš o tom znova mluvit?





ZKUŠENOST PRVNÍCH KŘESŤANŮ

* V prvních stoletích existence církve, když byl někdo pokřtěný, nebo poprvé přijímal v dospělosti (většinou o velikonocích), dostávalo se mu týdne volna, aby měl možnost si promyslet, co prožil. Křesťané si v té době mysleli, že velké životní okamžiky, zvláště pak křest a eucharistie, je možno lépe pochopit, přemýšlíme-li o nich později, neboť tak do nich lépe pronikneme. Dnes, v církvi 21. století, se toto stále dělá. Proto jsi měl jistě možnost mluvit o křtu a prvním svatém přijímání se svým okolím a s jinými nově pokřtěnými. Nabízíme ti možnost ještě jednou se k tomu všemu vrátit.

- Co na tebe nejvíc zapůsobilo při tvém křtu a prvním svatém přijímání?





KŘEST A EUCHARISTIE - BOŽÍ ČINY

* Když jsi přijal křest a eucharistii, přijal jsi dva Boží dary - jsou to dary, které nám umožňují přejít z jednoho způsobu života do druhého. Jsou:
- jako přechod židovského národa přes Rudé moře (exodus), který pro něj znamenal přechod od otroctví ke svobodě (můžeš si o tom přečíst v knize Exodus /EX 14, 15 - 31/). Křest je osvobozující přechod skrze vodu. Eucharistie je pokrmem na této cestě, na pochodu již osvobozeného lidu.
- jako přechod z noci do světla: "I vy jste kdysi byli tmou, ale nyní vás Pán učinil světlem," (Ef 5, 8). Křest je "koupel ve světle". Eucharistie je chlebem, který posvěcuje srdce.
- jako přechod ze samoty k životu ve společenství, v němž máme své místo a svůj úkol: "Ale v Kristu Ježíši jste se nyní vy, kdysi vzdálení, stali blízkými pro Kristovu prolitou krev," (Ef 2, 13). Křest je voda, která shromažďuje. Eucharistie je shromáždění, hluboce spojující všechny, kdo se jí účastní.
- jako přechod z nedokončeného stavu (srovnatelného se stavem člověka před porodem) do plného života, kde můžeme být sami sebou a milovat ostatní: "Nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího," (J 3, 5). Křest je nové zrození. Eucharistie je nová potrava pro srdce a pro víru.
- jako přechod od smrti k životu, k novému životu: "Tak i vy počítejte s tím, že jste mrtvi hříchu, ale živi Bohu v Kristu Ježíši," (Ř 6, 11). Křest je branou k věčnému životu a eucharistie je jeho chlebem.

- Najdi si čas přemýšlet o svém křtu, prvním sv. přijímání. Přemýšlej zároveň nad tím, co o tom říká apoštol Pavel. Rozšíří ti to tvé vlastní myšlenky.





VZPOMENOUT SI NA KŘEST A EUCHARISTII, KTERÉ JSME PŘIJALI . . .

* Vzpomenout si . . .
- jako Maria po Ježíšově narození: "Ale Maria to všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom," (L 2, 19).
- jako učedníci na cestě do Emauz, kdo potkali vzkříšeného Ježíše: "Oni pak vypravovali, co se jim stalo na cestě a jak se jim dal poznat, když lámal chléb," (L 24, 35).
* Vzpomenout si . . . to znamená osvojit si, co jsme prožili.





ABYCHOM SE DOSTALI DÁL . . .

Dobrý způsob, jak si vzpomenout na svůj křest a první svaté přijímání, je to, že budeš i nadále žít jako pokřtěný a budeš se pravidelně účastnit eucharistie. Křest a eucharistie - to je cílový bod! Ale je to také bod výchozí! Jsme pokřtěni pro budoucnost . . . a sv. přijímání dostáváme proto, abychom v něm nalezli chuť nového života a měli v sobě neustálou potřebu k němu chodit.





K ZAPAMATOVÁNÍ

"Vy všichni, kteří jste byli v Kristu pokřtěni, jste Krista oblékli, aleluja!"! (ze zpěvů východních křesťanů).

Zde končí druhá část tvé katechumenální cesty. Hodně jsme toho již udělali, jsme nadále schopni žít z evangelia a nést v sobě víru i odpovědnost za ni a za církev. Jsme ale přesvědčeni o tom, že nevstřebáme dostatečně to, co jsme prožili a získali, jestliže se k tomu nevracíme a neprohlubujeme to v sobě. Z toho vyplývá, že je potřeba přistoupit ke třetí části, vedoucí k biřmování, či k obnově této svátosti, jestliže jsme ji již jednou přijali.


***


Překlad z francouzského originálu: Markéta Klímová


***


Další texty k tématu naleznete zde, v hesle Eucharistie
 


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Úterý 14. 5., svátek sv. Matěje, apoštola

1. čtení - Sk 1,15-17.20-26; Evangelium - Jan 15,9-17

Komentář k Sk 1,15-17.20-26: Matěj – jeden z těch, který chodil spolu s apoštoly v době, kdy Ježíš žil mezi nimi. Kéž se i já dokážu podobně ztotožnit s jeho církví a svědčit o zmrtvýchvstání.

Zdroj: Nedělní liturgie

Letnice, Svatodušní svátky... datum

(19. 5. 2024) O Letnicích křesťané slaví slavnost seslání Ducha svatého - tedy skutečnost, že Bůh skrze Ducha svatého působí (dodnes)…

Svatý Jan Nepomucký (svátek 16. 5.)

(14. 5. 2024) Jan Nepomucký - v černých vodách času naše hvězda...

´Pobožný lenoch´sv. Izidor (svátek 15.května)

(14. 5. 2024) Svatý Izidor rolník (1080-1130)

15. květen - Mezinárodní den rodiny

(13. 5. 2024) Ježíš, Boží Syn, se stal člověkem v rodině. Základem dobré rodiny je dobré manželství.

Svatý Pankrác (svátek 12.5.)

(11. 5. 2024) Svatý Pankrác zemřel mučednickou smrtí pro Krista, když mu bylo pouhých čtrnáct let. Stalo se tak 12. května roku 304

Světový den sdělovacích prostředků

Světový den sdělovacích prostředků
(10. 5. 2024) Světový den sdělovacích prostředků se připomíná vždy na 7. velikonoční neděli, neboli týden před Slavností seslání Ducha…

Den matek

(9. 5. 2024) Svátek matek (den matek) se slaví druhou květnovou neděli.