Nejdřív - asi většina z nás - jdeme životem skoro v temnotách. Bída roste. Na pomezí zoufalství voláme? Bože, pomoz! Bůh dlouho neodpovídá, asi jako ženě Kananejské /Mt 15,23/. Až po čase říká: Podívej se na Krista!
Kristus odpovídá: když odmítáš kříž, odmítáš mne, Krista Ukřižovaného. Svoboda, do které tě vedu, je především svoboda od nároků od spoutanosti vlastním já. A my se chvějeme a práme se znovu, teď už v úzkosti: Co si tedy vlastně ještě smím přát?
A Kristus - či Bůh jím – odpovídá: Smíš si přát, abych v tom všem, čím jdeš, byl s tebou. Jako Bůh s Kristem, jako Otec se Synem. Ano, ve všem, čím jdeš: úzkostmi, strachy, pochybnostmi, bolestí, umíráním. Vším tím jde s námi On sám. A když my tím vším jdeme, smíme z toho vyrozumívat, že si nás On tak s sebou bere do lidského údělu. To je smysl starého dogmatického vyjádření verus homo – pravý člověk.
Tak člověk stojí na konci svých sil. Co je s tím vůbec možno dělat? Odevzdávat to. Když to odevzdáváme doopravdy, z hlubin a v hlubinách, poznáváme, že On to také s námi opravdu nese. Nejsme sami.
Tak jdeme dál Cestou, možná na ní spíše klopýtáme. Ale v něčem se přece začíná jasnit. Rozpoznáváme, že odevzdávat jen svou vlastní bídu je málo. Je třeba upřímně a z hlubin, spontánně a opravdově odevzdávat Bohu bídu celého světa, celého vesmíru, všeho stvoření.
Když si to uvědomíme, dolehne na nás, jak jsme v tom zadlužení. Uvědomíme si, jak právě v této modlitbě a přímluvě troskotáme, jak z temných koutů nitra vystupují skryté zbylé chuchvalce našeho sobectví. Pořád nám jde víc o sebe než o druhé. A hlavně: Nemáme co nabídnout. Ukazuje se nám, jací jsem bytostní žebráci /Luther/.
Konečně se rozpomeneme znovu na Krista. My nemáme nic, on vše. A on to vše dává. Tak přichází v Kristu Boží láska sama a nabízí se za celý hynoucí vesmír. Přijmout to znamená zapomenout na sebe, tentokrát už doopravdy: Přijď království tvé, ne moje ani naše. Buď vůle tvá, ne moje ani naše. Posvěť se jméno tvé, ne moje ani naše. Tak se konec naší vůle stává začátkem nových věcí. Starý věk se láme ve smrti vlastního já, ohněm sebespálení pod mečem cherubů /Gn 3,21/ se vracíme do ráje. Živ jsem pak už ne já, ale živ je ve mně Kristus. /Gal 2,20/
Koncept 29. 4, 04, přepis 9.5.04