Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
16. neděle v mezidobí - B / Angelus - papež František (Pozor na diktaturu výkonu, svět potřebuje soucit)

Evangelium dnešní liturgie (Mk 6,30-34) vypráví, že apoštolové se po návratu ze své mise shromáždili kolem Ježíše a vyprávěli mu, co vykonali; on jim pak řekl: „Odejděte sami, na opuštěné místo a chvíli si odpočiňte“ (v. 31). Lidé však jejich pohyby prokouknou, a když vystoupí z lodi, Ježíš zjistí, že na něj čeká zástup, pocítí s nimi soucit a začne je učit (srov. v. 34). 

Tedy na jedné straně výzva k odpočinku a na druhé straně Ježíšův soucit se zástupem. Je velmi pěkné zastavit se a zamyslet se nad Ježíšovým soucitem. Zdá se, že jde o dvě neslučitelné věci, pozvání k odpočinku a soucit, ale jdou ruku v ruce: odpočinek a soucit. Podívejme se na to.

Ježíš je znepokojen únavou učedníků. Možná vystihuje nebezpečí, které se může týkat i našeho života a našeho apoštolátu, kdy například nadšení při vykonávání misie nebo práce, stejně jako role a úkoly, které nám byly svěřeny, z nás dělají oběti aktivismu, a to je špatné : jde o přílišné zaujetí věcmi, které je třeba udělat, přílišné zaměření na výsledky. Pak se stává, že jsme neklidní a ztrácíme ze zřetele to, co je podstatné, a riskujeme, že vyčerpáme své síly a upadneme do únavy těla i ducha. 

To je důležité varování pro náš život, pro naši společnost, která je často zajatcem spěchu, ale také pro církev a pastorační službu: Bratři a sestry , mějte se na pozoru před diktaturou výkonu! A to se může stát z nutnosti i v rodinách, kdy je například otec, aby si vydělal na chleba, nucen odejít do práce, a musí tak obětovat čas, který věnuje rodině. Často odjíždí brzy ráno, když děti ještě spí, a vrací se pozdě večer, když už jsou v posteli. A to je sociální nespravedlnost. V rodinách by otec a matka měli mít čas na sdílení se svými dětmi, na pěstování této rodinné lásky a neupadat do diktatury práce. Přemýšlejme, co můžeme udělat, abychom pomohli lidem, kteří jsou nuceni takto žít.

Ježíšem navrhovaný odpočinek zároveň není útěkem ze světa, ústupem do osobní pohody, naopak, tváří v tvář ztraceným lidem cítí soucit. A tak se z evangelia dozvídáme, že tyto dvě skutečnosti - odpočinek a soucit - spolu souvisejí: jen když se naučíme odpočívat, můžeme mít soucit. Ve skutečnosti je soucitný pohled, který umí pochopit potřeby druhého, možný jen tehdy, když naše srdce není pohlceno úzkostí z konání, když se umíme zastavit a v tichu adorace přijmout Boží milost.

A tak se, drazí bratři a sestry, můžeme sami sebe ptát: Umím se během dne zastavit? Umím si udělat chvilku pro sebe a pro Boha, nebo jsem stále zahlcen spěchem a shonem věcí, které musím udělat? Umíme uprostřed každodenního hluku a činností najít jakousi vnitřní „poušť“?

Kéž nám Panna Maria pomůže „odpočívat v Duchu“ i uprostřed všech našich každodenních činností a být k dispozici a soucitní vůči druhým.

Se svolením převzato z webu České sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Témata: Rodina | soucit | výkon

Související texty k tématu:

Odpočinek, oddech, rekreace

  • Den odpočinku Přikázání o dni odpočinku se jeví snadně, což je však chybný dojem. Odpočinout si není skutečně jednoduché, protože existuje falešný a pravý odpočinek. Jak je můžeme rozpoznat?
  • Bez volných chvil je člověk neúplný Volný čas znamená být volný od toho "něco muset", od výkonnosti a něčích požadavků, volný od toho, být neustále ve střehu a k dispozici jak to bývá v zaměstnání, volný od tlaku různých…
  • Jak pracovat a odpočívat Schematicky můžeme říci, že den by měl být rozdělen na tři přibližně stejně dlouhé části: práci, odpočinek a spánek.
  • Kdo z nás není někdy přetížený ?! Protože se ve své práci mnohdy snažíme přehnaně seberealizovat, jsme přetíženi. Kdybychom jednoduše konali práci jako svůj úkol, kvůli službě - ne kvůli uznání, pak bychom byli méně křečovití a…
  • Neboj se zastavit se a odpočívat Když se zastavíme a odpočíváme, respektujeme Boží obraz v nás. Svět se bez našich aktivit nezhroutí.
  • Neděle: výsměch workholismu Co udělat s nedělí? Jít do kostela, ano. Co ale pak dál? Setkat se, jít si zaplavat do bazénu, na kuželky, do přírody nebo večer k ohni? Posmíváme se trochu židovství, že má tak striktní…
  • Nespěchej, udělej si čas! (Podle Phila Bosmanse) Proč máme tak málo času? Naše okolí, reklama, zábavní průmysl nám naléhavě a bez přestání ukazuje, co všechno musíme mít, co všechno musíme udělat, co všechno musíme dokázat, abychom byli…
  • Následovat Ježíše i v odpočinku Když Ježíš vybídne apoštoly: Pojďte i vy někam na opuštěné místo a trochu si odpočiňte (Mk 6,31), dostávají tak do jisté míry nové poslání: nikoli pracovat stále na vinici Páně, ale odpočinout si a…

Čtení z dnešního dne: Sobota 29. 3. 2025, Sobota 3. postního týdne

Oz 6,1-6;

Komentář k Oz 6,1-6: I nás dnes Bůh „otesává“ skrze proroky. Nejsme ale tak otrlí a zabydlení ve své „pravdě“, že tyto hlasy umlčujeme?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)