Jidáš zůstal sám, uzavřen sám do sebe. Prožíval vnitřní boje, s nikým však o nich nemluvil, - archív citátů

Tichý Radek | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
16. nvlm A / současné světové i osobní problémy nemáme vidět jen očima tohoto světa / Řím 8,26-27

Bůh se spojuje s tímto světem, naříká s ním, aby se tento nářek postupně mohl proměnit v píseň chvály a oslavy.

Body a poznámky ke kázání na Řím 8,26-27

 

Řím 8,26-27

Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit.
Bratři! Duch nám přichází na pomoc v naší slabosti. Vždyť ani nevíme, oč se máme vlastně modlit. A tu sám Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit, a (Bůh), který zkoumá srdce, ví, co Duch žádá, a že jeho přímluva za křesťany je ve shodě s Boží vůlí.

 

Celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. I my...

Abychom dnešnímu úryvku porozuměli, musíme se podívat o pár veršů dříve, kde Pavel píše: Celé tvorstvo nedočkavě čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě. Víme přece, že celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. I my, ačkoliv už máme první dary Ducha, i my sami uvnitř naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla

  • Tohle je celkový Pavlův pohled na situaci světa:
    • Prvotnímu hřích člověka zasáhl nejen všechny lidi, ale celý svět, celé stvoření.
  • A Pavel popisuje jakoby ve třech úrovních současnou situaci.
    • První úroveň je úroveň základního stvoření
    • Druhá úroveň je úroveň člověka, který přijal Boha
    • A třetí úroveň je úroveň Boží.

 

  • Nejnižší úroveň, stvoření, galaxie hvězd, kolonie prvoků, klokánci v kapsách svých matek – všechno je poškozeno hříchem člověka, to znamená jeho pýchou a postojem, že si vystačí bez Boha. A celý svět, jak říká Pavel, sténá a volá, touží po nápravě, po prvotní harmonii, kterou zamýšlel Bůh.
  • Papež František ve svém loňském (2022) poselství ke Světovému dni modliteb za péči o stvoření říká:

Ze světa se line na jedné straně tichý chvalozpěv na Pána a Stvořitele, který si přál, abychom žili ve společenství ve „velké katedrále stvoření“; na druhé straně je to sborový „hořký výkřik, který si stěžuje na naše špatné lidské zacházení“.

 

Co na to Bůh?

  • Na úrovni Boží:
    • Bůh přichází do tohoto světa, není mu lhostejný, nezůstává se na něj jen tak dívat.
    • A jestliže svět sténá a naříká, co udělá Bůh?
    • To jsme slyšeli dnes: „Duch se za modlí vzdechy, které nelze vyjádřit. Duch Boží také sténá a naříká jako celé stvoření.
    • Bůh má soucit se svým stvořením a solidárně se připojuje ke světu v jeho trápení zaviněné hříchem.

 

  • A mezi úrovní světa a úrovní Boží je střední úroveň, Božích Synů, tvorů, kteří byli zbožštěni, protože přijali Ježíše, byli pokřtěni, dostali dar Ducha svatého.
    • V nich už začíná obnova světa:
    • už mají dary Ducha svatého, už jsou radostnými Božími dětmi a nikoli pyšnými osobami, které ničí ostatní.
    • A i oni, píše Pavel,
    • přesto nebo právě proto se připojují ke  sténání světa.
    • Tohle je o čem mluví apoštol Pavel v tom, co jsme slyšeli: že nevíme jak a za co se modlit.
    • Nemluví o tom, že nám modlitba někdy nejde, že se musíme cvičit ve vytrvalosti.
    • Ale o tom, že i my jsme součástí celku stvoření a prožíváme ničivé následky svého hříchu i hříchu druhých, zmatek ze společnosti, zmatek z politiky, zmatek z ekologie, netušíme, co je vlastně dobře.

 

Co si z toho, co Pavel popisuje, vzít:

  • Za prvé že současné světové politické, válečné, ekologické problémy nemáme vidět jen očima tohoto světa, ale očima víry jako důsledek rozpadu světa na základě lidského hříchu, z nichž nás zachrání jen Bůh a on už tuto záchranu začal.
  • Za druhé žasnout nad Bohem, který se svým Duchem spojuje s tímto světem, naříká s ním, aby se tento nářek postupně mohl proměnit v píseň chvály a oslavy.
  • A naději, že i když ještě jsme slabí, nejistí, zmatení, jsme už opravdu díky víře a díky svátostem Božími dětmi, máme Božího Ducha, a obnova světa přichází skrze naši víru a skrze naše jednání, pokud je vedené Duchem Božím, to znamená pokud je láskyplné.

 redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Utrpení

  • Lze v utrpení nalézt smysl? Ježíš žádnému člověku utrpení nedoporučuje, naopak, nemocné a všelijak trpící od utrpení osvobozuje. Sám ale trpí. Jak to chápat? A co znamená tzv. sebeobětování?
  • Smrt a vzkříšení Páně Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, a chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení. 
  • Svůj kříž neneseš sám! Ježíš se svým křížem kráčí po našich cestách a bere na sebe naše obavy, naše problémy, naše  utrpení,  i ta nejhlubší.
  • Utrpení nás mnohdy téměř zadusí Utrpení velmi často zabuší na dveře našeho srdce dost neomaleně. 
  • Bolest doháněla papeže Františka k šílenství... Jorge Bergoglio jako mladý onemocněl a ocitl se na prahu smrti. Začalo to v srpnu 1957 rozsáhlým zánětem pohrudnice, který odolával antibiotikům. Jorge se téměř nedokázal nadechnout...
  • Bože, že já blbec nejsem normální člověk! Cítil jsem hněv a zklamání z Boha, protože jsem si myslel, že mě opouští. Bylo to nesnesitelné a nevěděl jsem, jak dlouho to potrvá.
  • Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností (Řehoř Veliký) Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností. Bez přestání mě souží velká slabost žaludku, zatímco horečka, byť i lehká, mě neopouští nikdy...

Immanuel = Bůh s námi
Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání...
V mém životě byly okamžiky nevýslovného žalu 
Znám tvou bídu, tvé zápasy... 
Bože, že já blbec nejsem normální člověk!
Bůh je s námi
I kdybych musel kráčet těmi nejhustšími temnotami
Immanuel = Bůh s námi
Ježíš nemohl prožít všechny situace lidského života, ale přesto...
Ježíš jde se mnou - k dnešním lidem
Neboj, Bůh ti nesebere prostor (sv. Augustin) 

Příroda, stvoření
Kolik je překrásných věcí na každém kroku! nechápu, jak je možno jít kolem stromu a nebýt šťasten
Naše sestra matka země patří mezi nejvíce trýzněné chudé
Příroda není jen nádherná, ale je také krutá
Chvalozpěv stvoření (Sv. František z Assisi) 
Příroda, stvoření
V našem nakládání s přírodou je cosi v nepořádku. (Benedikt XVI.)
Vytvořily můj rozum nerozumné síly?
Vznikl vesmír sám od sebe? - Posvěť se jméno Tvé
Den Země - 22. dubna 
Laudato si´ Encyklika o péči o společný domov
Laudato si´ - přemítání nad encyklikou
Mluvíš k nám šuměním stromů...
Modlitba cvrčka
Modlitba motýla
Místa setkání s Bohem
Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný 
- Příroda - páté evangelium

Čtení z dnešního dne: Pátek 18. 4. 2025, Velký pátek

BOHOSLUŽBA SLOVA Iz 52,13-53,12; Žid 4,14-16; 5,7-9

Komentář k Žid 4,14-16; 5,7-9: Právě pro jeho poslušnost jsem spasen, zachráněn. Nevzpouzím se této lásce, jeho záchraně?

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(20. 4. 2025) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Bílá sobota

(18. 4. 2025) Bílá sobota je druhým dnem, kdy Ježíš ležel v hrobě. Den zmatku a ticha. Ježíšovi učedníci byli v tento den…

Velký pátek

(17. 4. 2025) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů
(15. 4. 2025) Kněz Giovanni Minzoni rozuměl toxickému náboji ideologií

Zelený čtvrtek

(15. 4. 2025) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. 

Velikonoční triduum

Velikonoční triduum
(14. 4. 2025) Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame. 

Sv. Damián de Veuster - největší Belgičan všech dob (svátek 15. 4.)

(14. 4. 2025) Diváci vlámské televize VRT nedávno zvolili v anketě největší Belgičan všech dob P. Damiána de Veuster