Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
19. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Zázrak schovaný za rouškou přirozenosti

Promluva 19. neděle mezidobí B

 

Vzorové kázání Božího slova se ukrývá mimo jiných míst Nového zákona také v příběhu Emauzských učedníků, kde Ježíš – tajemný poutník – rozehřívá a rozpaluje srdce těch dvou skleslých a zklamaných. Natolik roznítí jejich nitro, že jej poznají při lámání chleba a o svou zkušenost se běží rozdělit ostatním učedníkům. S pomocí Boží se o to samé pokusím i já.

 

„Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe; kdo jí z toho chleba, živ bude na věky. A chléb, který já dám, je mé tělo, dané za život světa“ (Jan 6,51).

 

Ježíšova přítomnost v eucharistii je na jedné straně stále tajemstvím, ale na straně druhé je skutečná; těžko popsatelná, ale zakusitelná; nezasytí tělesný hlad, ale duchovní; okusíme ho každý jednotlivě, ale užitek z něho mají ti, co žijí okolo nás. Je to zázrak.

O zázracích napsal zajímavou myšlenku jeden americký rabín, i když bych s ním v některých ohledech polemizoval: „Před mnoha staletími se lidé ujišťovali o Boží existenci prostřednictvím zázraků. (…) Ale my naopak nacházíme důkaz Boží existence právě v tom, že přírodní zákony jsou neměnné. (…) Toto, nikoli legendární rozdělení Rudého moře, je skutečný zázrak“ (KUSHNER, Harold S. Když se zlé věci stávají dobrým lidem. 5. vyd. Portál: Praha 2011).

Jak se to má s Tělem Kristovým pod způsobami chleba a vína? Kdybychom okusili neproměněný chléb a pak proměněný, nepoznali bychom rozdíl: vypadá stejně, chutná stejně, voní stejně. Dokonce i kněz nic nečiní svou mocí, i když se pro proměňování rozhodne. Katechismus katolické církve cituje svatého Jana Zlatoústého: „Kněz jako Kristův zástupce pronáší slova, ale jejich moc a milost jsou Boží. Toto je moje tělo, říká kněz a toto slovo proměňuje obětní dary“ (KKC 1375).

Pravost eucharistie nepoznáme našimi smysly. Katechismus k tomu říká: „‚Nelze vnímat smysly, že je v této svátosti přítomno pravé tělo a pravá krev Krista‘ — říká svatý Tomáš — ‚nýbrž pouze vírou, která se opírá o Boží autoritu‘. Proto v komentáři k úryvku ze sv. Lukáše 22, 19: ‚To je mé tělo, které se za vás vydává‘, říká sv. Cyril: ‚Nepochybuj, zda je to pravda, ale spíše s vírou přijmi slova Spasitele: on nelže, protože on sám je pravda’“ (KKC 1381).

Pánova přítomnost v eucharistii je tedy schována za řádem tohoto vesmíru, je skutečná v podstatě a ne v podobě či chuti. Miluji Boha, který nás tak diskrétně doprovází, nabízí se nám tak, abychom jej mohli svobodně poznat, přijmout a nechat se jím vést. Je to zázrak. A tohoto zázraku budeme za chviličku svědky.

 

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 27. 3. 2025, Čtvrtek 3. postního týdne

Jer 7,23-28;

Komentář k Jer 7,23-28: Požadavkem, abych dodržoval určité věci, chce Bůh moje dobro. Chápu vůbec jeho lásku? Neberu plnění příkazů jako něco omezujícího?

Zdroj: Nedělní liturgie

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní
(18. 3. 2025) Křížová cesty vsazená do osudů lidí v dnešním světě, tady a teď.