Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
29. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Moc služby

Promluva 29. neděle mezidobí B

„Nemáme přece velekněze, který není schopen mít soucit s našimi slabostmi; vždyť na sobě zakusil všechna pokušení jako my, ale nedopustil se hříchu“ (Žid 4,15).

Na cvičení se mne zeptal jeden žák: „Pane kaplane, proč tu jste? Abyste nás kontroloval?“ „Ne,“ odpověděl jsem udiveně. „Tak tady máte nějaké své cvičení?“ „Také ne,“ já na to, „jsem tu proto, abych byl s vámi. Možná jediným mým stálým úkolem je udělat vám fotky z výcviku. Cvičení je pro mne příležitostí, jak s vámi jíst jeden chleba, poznat se vzájemně, zažít s vámi déšť, zimu i únavu.“

Nevím, jestli mi to beze zbytku věřil. Patříme totiž k velice nedůvěřivé společnosti. Za vší dobrovolností, ochotou, snahou, vstřícností hledáme něco dalšího, prospěchářského, podlého… a dost možná tento přístup se nám vnutil do vztahu s Bohem. Těžko nám uvěřit do hloubi duše, že je nám Kristus nablízku i v situacích, kdy mu ukazujeme záda nebo zdvižený prostředník anebo máme ohnutý loket. Připomeňme si, aj apoštol Petr Ježíše zradil. Ježíš na něho pohleděl. Ne však s výčitkou, ale s láskou, která hřích sice nenávidí, ale miluje hříšníka. Jen láska je schopna vzbudit lítost a naději na odpuštění a skutečnou proměnu lidského srdce.

Dnešní biblické texty však nabízí ještě druhé a možná důležitější téma. Tím je moc ve společenství církve. Není protimluvem používat obrat „služebná moc“? Když za Ježíšem přicházejí Jan a Jakub mají pravděpodobně na mysli čestná místa v časném království, které Ježíš – Mesiáš – jde do Jeruzaléma ustanovit. Možná je dokonce naprosto ohluchla tato idea moci a poct, že úplně přeslechli Ježíšova slova o služebnosti, otročině pro lásku k druhým, utrpení a smrti.

Zkusme dnes přemýšlet tak nějak nově nad teologickými termíny „královské kněžství“, „služebné kněžství“, nad zdravou úctou ke kněžím a biskupům, nad významem hierarchického uspořádání církve, nad duchovními zkorumpovanými a zaprodanými světským mocipánům. Není prostor každé toto téma rozebírat podrobně, možná bychom se dostali na tenký led církevních disciplinárních pravidel. Proto kladu výše citované myšlenky jako úvahu k přemýšlení.

Jako tečku bych zasadil do hlavy ještě jednoho „brouka“. Co by se objevilo, kdybychom sousloví „služebná moc“ otočili „moc služby“. Jistě všichni cítíme rozdíl. Na cvičení žáků jsem totiž nemusel jezdit, ale jel jsem, abych byl s nimi na jedné lodi, abych byl připraven pomoci, vyslechnout, žehnat.

Čtení z dnešního dne: Sobota 29. 3. 2025, Sobota 3. postního týdne

Oz 6,1-6;

Komentář k Oz 6,1-6: I nás dnes Bůh „otesává“ skrze proroky. Nejsme ale tak otrlí a zabydlení ve své „pravdě“, že tyto hlasy umlčujeme?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)