Vzkříšení znamená, že Bůh je mocnější než zlo a smrt. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
29. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Moc služby

Promluva 29. neděle mezidobí B

„Nemáme přece velekněze, který není schopen mít soucit s našimi slabostmi; vždyť na sobě zakusil všechna pokušení jako my, ale nedopustil se hříchu“ (Žid 4,15).

Na cvičení se mne zeptal jeden žák: „Pane kaplane, proč tu jste? Abyste nás kontroloval?“ „Ne,“ odpověděl jsem udiveně. „Tak tady máte nějaké své cvičení?“ „Také ne,“ já na to, „jsem tu proto, abych byl s vámi. Možná jediným mým stálým úkolem je udělat vám fotky z výcviku. Cvičení je pro mne příležitostí, jak s vámi jíst jeden chleba, poznat se vzájemně, zažít s vámi déšť, zimu i únavu.“

Nevím, jestli mi to beze zbytku věřil. Patříme totiž k velice nedůvěřivé společnosti. Za vší dobrovolností, ochotou, snahou, vstřícností hledáme něco dalšího, prospěchářského, podlého… a dost možná tento přístup se nám vnutil do vztahu s Bohem. Těžko nám uvěřit do hloubi duše, že je nám Kristus nablízku i v situacích, kdy mu ukazujeme záda nebo zdvižený prostředník anebo máme ohnutý loket. Připomeňme si, aj apoštol Petr Ježíše zradil. Ježíš na něho pohleděl. Ne však s výčitkou, ale s láskou, která hřích sice nenávidí, ale miluje hříšníka. Jen láska je schopna vzbudit lítost a naději na odpuštění a skutečnou proměnu lidského srdce.

Dnešní biblické texty však nabízí ještě druhé a možná důležitější téma. Tím je moc ve společenství církve. Není protimluvem používat obrat „služebná moc“? Když za Ježíšem přicházejí Jan a Jakub mají pravděpodobně na mysli čestná místa v časném království, které Ježíš – Mesiáš – jde do Jeruzaléma ustanovit. Možná je dokonce naprosto ohluchla tato idea moci a poct, že úplně přeslechli Ježíšova slova o služebnosti, otročině pro lásku k druhým, utrpení a smrti.

Zkusme dnes přemýšlet tak nějak nově nad teologickými termíny „královské kněžství“, „služebné kněžství“, nad zdravou úctou ke kněžím a biskupům, nad významem hierarchického uspořádání církve, nad duchovními zkorumpovanými a zaprodanými světským mocipánům. Není prostor každé toto téma rozebírat podrobně, možná bychom se dostali na tenký led církevních disciplinárních pravidel. Proto kladu výše citované myšlenky jako úvahu k přemýšlení.

Jako tečku bych zasadil do hlavy ještě jednoho „brouka“. Co by se objevilo, kdybychom sousloví „služebná moc“ otočili „moc služby“. Jistě všichni cítíme rozdíl. Na cvičení žáků jsem totiž nemusel jezdit, ale jel jsem, abych byl s nimi na jedné lodi, abych byl připraven pomoci, vyslechnout, žehnat.

Čtení z dnešního dne: Sobota 19. 4. 2025, Slavnost Zmrtvýchvstání Páně - Velikonoční vigilie

Řím 6,3-11;

Komentář k Řím 6,3-11: Ponoření do vody, která umývá, je příslibem nového života. Mohu začít žít nově již od této chvíle! Ve sjednocení s Jeho osudem…

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(20. 4. 2025) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2025) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…

Bílá sobota

(18. 4. 2025) Bílá sobota je druhým dnem, kdy Ježíš ležel v hrobě. Den zmatku a ticha. Ježíšovi učedníci byli v tento den…

Velký pátek

(17. 4. 2025) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů
(15. 4. 2025) Kněz Giovanni Minzoni rozuměl toxickému náboji ideologií

Zelený čtvrtek

(15. 4. 2025) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. 

Velikonoční triduum

Velikonoční triduum
(14. 4. 2025) Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame.