Vzkříšení znamená, že Bůh je mocnější než zlo a smrt. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
31. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Zbožní židé se snažili dodržovat více jak šest set různých přikázání vyplývajících z Tóry. A předmětem mnoha každodenních sporů byla hierarchie těchto přikázání. Zcela nepochybně se vytvářely školy, proudy, trendy, uskupení, která mezi sebou disputovala či soupeřila. Zákoník chtěl po Ježíši, aby se profiloval, chtěl, aby ho mohl zařadit do nějaké škatulky. Ježíš však proklouzl.

Blízko Božímu království

Promluva 31. neděle mezidobí B

„Přistoupil k němu jeden ze zákoníků, který slyšel jejich rozhovor a shledal, že jim dobře odpověděl. Zeptal se ho: ‚Které přikázání je první ze všech?‘“ (Mk 12,28). Když jsem uvažoval nad dnešním evangeliem, zaujal mne dotaz zákoníka. Proč se ho ptá na otázku tak triviální? Ježíš nemohl přeci odpovědět jinak, než oním Šemá Israel – Slyš, Izraeli? Že by zákoník neměl jiný zapeklitější teologický problém? Když jsem pak studoval komentář verše, zjistil jsem, že je to všechno naopak, že na první pohled jednoduchá otázka v sobě skrývá teologické komplikace té doby.

Zbožní židé se snažili dodržovat více jak šest set různých přikázání vyplývajících z Tóry. A předmětem mnoha každodenních sporů byla hierarchie těchto přikázání. Zcela nepochybně se vytvářely školy, proudy, trendy, uskupení, která mezi sebou disputovala či soupeřila. Zákoník chtěl po Ježíši, aby se profiloval, chtěl, aby ho mohl zařadit do nějaké škatulky. Ježíš však opět proklouzl.

Ježíš citoval základní vyznání víry, ale dodal: „Druhé pak je toto: ‚Miluj bližního svého jako sám sebe!‘ Většího přikázání nad tato dvě není“ (Mk 12,31). Musíme pochopit, že obrat „druhé je toto“ znamená přesně „podobné je toto“. Porozuměl tomu zákoník a obě přikázání spojil do jediného. Rád proto říkám, že je dvojjediné: „Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že jest jediný Bůh a že není jiného kromě něho; a milovati jej z celého srdce, z celého rozumu i z celé síly a milovat bližního jako sám sebe je víc, než přinášet Bohu oběti a dary“ (Mk 12,32-33). A učinil vlastně ještě další krok. Doplnil Ježíše: „…víc, než přinášet Bohu oběti a dary“ (Mk 12,33). Zákoník překročil Mojžíšský zákon s celým svým souborem obětní praxe a stal se i vzorem pro nás křesťany. Mnohdy totiž pro nás může být jednodušší přinést oběť Bohu, hodit minci do kasičky, pomodlit se o růženec víc, než vyhrnout rukávy, zastat se, hájit někoho slabého, spolupracovat na nějakém společném díle… Sebemenší skutek lásky i nás postaví velice blízko Božímu království.

 

Čtení z dnešního dne: Sobota 19. 4. 2025, Slavnost Zmrtvýchvstání Páně - Velikonoční vigilie

Řím 6,3-11;

Komentář k Řím 6,3-11: Ponoření do vody, která umývá, je příslibem nového života. Mohu začít žít nově již od této chvíle! Ve sjednocení s Jeho osudem…

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(20. 4. 2025) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2025) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…

Bílá sobota

(18. 4. 2025) Bílá sobota je druhým dnem, kdy Ježíš ležel v hrobě. Den zmatku a ticha. Ježíšovi učedníci byli v tento den…

Velký pátek

(17. 4. 2025) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů
(15. 4. 2025) Kněz Giovanni Minzoni rozuměl toxickému náboji ideologií

Zelený čtvrtek

(15. 4. 2025) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. 

Velikonoční triduum

Velikonoční triduum
(14. 4. 2025) Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame.