Tichý Radek | Sekce: Kázání
Období během roku (cyklus B)
4. nvlm B / Radek Tichý
Sestry a bratři, čtete předmluvy či úvody knih? Někteří lidé je ze zásady vynechávají.
Ale když ve škole čtu diplomky studentů, čtu samozřejmě nejprve úvod a závěr – protože tam se člověk dozví vše podstatné.
Dnešní evangelium popisuje Ježíšův první zázrak v Markově evangeliu.
Tento příběh je tedy jakousi předmluvou celého dalšího Ježíšova díla, všech jeho zázraků.
- Mohli bychom mluvit o tom, že Ježíš vyhání zlého ducha, protože přišel, aby lidstvo osvobodil od zla.
- Mohli bychom si všimnout, že jeho slovo je mocné, že tedy on je tedy Slovo, které není kecama, ale slovem Božím, které se stalo tělem.
Vyberme si z toho všeho jedinou věc, a tou je, že se Ježíšův první zázrak uskutečnil v sobotu.
Sobota je den sedmý, den Hospodinův.
Bůh stvořil člověka šestý den, stvořil ho jako muže a ženu a sedmý den odpočinul od svého díla:
- aby se on sám radoval z člověkovy blízkosti
- a především aby se člověk mohl radovat z Boží blízkosti.
- Aby si člověk nemohl stěžovat – Bůh pořád něco dělá, vůbec na mne nemá čas. Proto Bůh sedmý den nepracuje.
- Sedmý den je učiněn pro člověka, říká Ježíš.
- Proto taky přikázání zakazuje dělat sedmého dne cokoli jiného, než odpočívat a chválit Boha – protože k tomu jsme byli stvořeni.
- Byl jsem stvořen, abych tebe uctíval, zpívá se v jedné písničce.
- V listu Židův potom čteme, že na místo tohoto Božího odpočinutí je možné vejít jen díky Ježíšovi.
- Ježíš v den sobotní odpočinul v hrobě, protože nám svou smrtí otevřel průchod na místo odpočinku v Boží blízkosti. Den Ježíšova vzkříšení dovršuje sedmý den stvoření, dokončuje jej.
Ježíš tedy koná svůj první zázrak sedmého dne jako předmluvu celého svého díla,
- aby ukázal, že on přichází vrátit původní harmonii stvoření a ještě ji překonat.
- že nás přichází uvést do Božího odpočinutí, do Boží blízkosti.
Protože je sedmý den zasvěcen Bohu, je skutečnost, jak my sami jej trávíme dobrým testem, kdo je náš Bůh.
- Jestliže v neděli čteš Boží slovo a chválíš Boha, je zřejmě tvým Bohem náš Bůh.
- Jestliže jsi v neděli se svou rodinou, která je obrazem Nejsvětější Trojice, Bohu díky za to.
- Jestliže ale v neděli pracuješ – není tvým bohem náhodou práce?
- Jestliže sedmý den jdete na nákup – není vaším bohem jídlo, hromadění, nebo majetek?
- Jestliže se sedmý den učíš nebo dovolíš svým dětem, aby se v neděli dělaly úkoly – není tvým bohem škola?!
To co je ve starém Zákoně je obrazně popsáno,
- Jak Izraelité na poušti, kteří vyšli sbírat manu sedmý den, sbírali zbytečně, nic nenašli.
- Jsem zažíval na vlastní kůži na střední, – když jsem se v neděli učil – nic z toho jsem nikdy nepoužil. V pondělní písemce nebo zkoušení se to neobjevilo. Protože nedělní práce není požehnaná.
- Musím vyznat, že když někdy v neděli zajdu na rychlý nákup něčeho, co mi chybí, vždycky se z toho zpovídám. Protože to je něco, co do neděle nepatří.
V Bibli máme jedno krásné zaslíbení, které se týká sedmého dne:
- Zastavíš-li svou nohu sedmý den,
- nebudeš-li vyřizovat své záležitosti v den mně zasvěcený,
- nazveš-li sedmý den svou rozkoší a Hospodinův svátek úctyhodným,
- tu bude tvá radost v Hospodinu.
- Tehdy budeš volat, a Hospodin odpoví, křičet o pomoc, a on řekne: „Zde jsem!“
- Hospodinova ruka není krátká, aby nemohla pomoci, není nedoslýchavé jeho ucho, aby neslyšelo.
- Ale vaše nepravosti jsou přehradou mezi vámi a vaším Bohem.
- (To je z proroka Izaiáše).
Pokud máme občas zkušenost s nevyslyšenou modlitbou
- je dobré se ptát, zda to není také tím, že nesvětíme neděli.
- Že ve skutečnosti uctíváme jiné bohy a tímto hříchem klademe přehradu mezi sebe a Boha.
Sestry a bratři, Ježíš přišel, aby obnovil sedmý den jako den Boží blízkosti, radosti, jako den spásy.
- Odřekněme se také během této bohoslužby všech falešných bohů a rozhodněme se pro Ježíše, který nás uvádí na místo Božího odpočinutí.
Tu bude naše radost v Hospodinu. Tehdy budeme volat, a Hospodin odpoví.
Autor: Tichý Radek