Aleš Opatrný | Sekce: Kázání
Vánoce (cyklus A)
Narození Páně - 2. V noci - A / Stůl slova - Aleš Opatrný
Narození Páně - 2. V noci - A Rozbor textu
1. čtení
Iz 9,1-3.5-6
Slova proroka byla řečena do situace velmi těžké. Izrael nemohl vidět žádné blízké východiko z babylonského zajetí, řada lidí byla v temnotě nejen obrazné ale skutečné - byli oslepeni. A do tohoto neštěstí zní proroctví o narození syna, lépe řečeno o darování syna. Syn je dán Hospodinem, a proto má budoucnost vše, co z něho vzejde. To je pohled do dějin, do budoucna, kterému se musí učit každá generace věřících, i když neprožívá věci tak těžké, jako Izrael deportovaný do Babylona.
2. čtení
Tit 2,11-14
Opravdový a nepředpojatý pohled na Boha nutně vede ke změně života. Tak to vidí Nový zákon a tak to lze prožít ve vlastním životě. Je nešťastné, je-li to obráceně: když se vyžaduje změna života v situaci, kdy člověk k Bohu nevidí, kdy k němu nemá ještě vztah. Proto je potřeba Boží dobrotu, o které čtení mluví, zcela konkrétně objevovat jak ve vlastním životě, tak v dějinách.
Evangelium
Lk 2,1-14
Po uvedení důvodu cesty Josefa a Marie do Nazareta přikročí evangelista k jádru věci: ke zvěstování Ježíše. A toto zvěstování Spasitele má dva velmi důležité momenty: Je zvěstován nejprve pastýřům, lidem bezvýznamným, kteří mají spíš špatnou pověst. Právě k nim přichází anděl. Těmto pastýřům není řečena jen nějaká zajímavá novina, ale něco, co se jich týká osobně: anděl říká - vám se narodil Mesiáš. I v dalším líčení evangelií je jasné, že Ježíše nepotkává zbytečně ten, kdo ví, že Ježíš přišel kvůli němu a je tu teď pro něho..
K úvaze
Myšlenky k promluvě
Může být třeba i trochu laciné, zdůrazníme-li bezvýznamnost pastýřů a jejich společenskou ubohost a řekneme, že Ježíš přišel právě pro takovéto lidi. Je to pravda, ale není to pravda celá a tak se může vše stát snadno omylem. Evangelia totiž zdůrazňují, že Ježíš přišel pro všechny. Tedy ani ne jen pro chudé a bezvýznamné, ani ne jen pro bohaté významné. Jinak řečeno: nikdo není vyloučen. A to evangelia zdůrazňují právě líčeními, která zřetelně ukáží, jak se zvěst o Ježíši nebo Ježíš sám setká právě s těmi, které by v této roli nikdo nečekal. Tato slova jsou výzvou a výstrahou křesťanům po všechny časy. I my máme své "Boží miláčky" a "Boží outsidery" nikoliv podle Božích, ale podle našich měřítek. A tak někdo vyřazuje bohaté a významné, jiný chudé a nevýznamné, někdy vyřazuje nevzdělané, málo chytré či naivní a jiný zase všechny intelektuály a úspěšné či bohaté lidi. Nikdo na to nemáme právo. Máme ale právo a výsadu na něco krásného a skvělého: na vědomí, že se Ježíš narodil nám. Nám, kteří ho potřebujeme. A to jsme všichni, jen všichni o tom stejně jasně nevíme. Snad by každému prospělo takové malé cvičení: představme si, které lidi by podle nás Ježíš minul nebo ke kterým, lidem by jistě neměl zvěstující anděl přijít. A potom tuto myšlenku odmítněme. Nám se narodil. A narodil se jako Spasitel. Takže pro toho, kdo je bídný a nedostatečný, pro toho, kdo je v životě nějak podstatně dlužen, se narodil. A každý je tázán, jestli se zvěstí o Ježíš naloží jako král Herodes, nebo podstatně lépe.
Autor: Aleš Opatrný