Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

Sekce: Kázání

Velikonoce - triduum
Zmrtvýchvstání Páně - vigilie C / Stůl slova - Aleš Opatrný

Stůl slova

Zmrtvýchvstání Páně - vigilie

Rozbor textu

1. čtení
Řím 6,3-11
Pro Pavla je spojitost mezi křtem a vzkříšením, mezi tajemstvím velikonoc a tajemstvím existence křesťana zjevná, zásadní a nezbytná. V lidovém chápání je to téměř přesně naopak. Křesťanství není komplikovanou filozofií, ale není také snadnou naukou pro lid. Týká se největších hloubek existence, týká-li se hříchu a odpuštění, smrti a (věčného) života. Tyto věci jsou existenciálně přístupné každému člověku, ale mluvit není o nich snadné.


2. čtení




Evangelium
Lk 24,1-12
Prázdný hrob je cenná pomůcka k pochopení a k uvěření. Ale jádrem věci je slovo. Slovo "proč hledáte živého mezi mrtvými ... byl vzkříšen". Kdo tato slova přijme za vlastní, je na cestě k setkání s Ježíšem vzkříšeným, živým, a může být svědkem.


K úvaze



Myšlenky k promluvě
Kolik důležitých a slavných věcí se děje na světě - a bez nás. Když se uděluje Nobelova cena, když se rozdělují olympijské medaile, když se setkávají hlavy států, nejsme u toho. A mnohdy se nás to ani nijak jinak netýká. Ale když Kristus vstal z mrtvých, týkalo se to každého z nás, i když jsme dávno ještě nebyli na světě. A když slavíme Ježíšovo vzkříšení dnes, týká se nás to každého - a týká se nás to pro dnešek i pro celou věčnost. Protože v Ježíšově smrti zemřel náš hřích a v Ježíšově vzkříšení jsme i my vzkříšeni. Ve křtu jsme byli na tento nový kmen Božího života naroubováni. Slavme tedy společně radost z toho, že jsme pokřtěni. Že jsme přešli ze smrti do života. Že se nás sice bolestná lidská smrt týká, ale že se nás týká jakožto brána do věčnosti. Máme naději, že umřeme, abychom žili. Máme naději, že Boží život, který máme v sobě teď, v nás nikdy nevyhasne. Máme jistotu, že Bůh je věrný, a že tedy to, co slíbil a učinil má věčnou platnost.

Obnovíme-li tedy teď svůj křestní slib, potom nebudeme říkat: my už budeme hodní. Potom budeme říkat: ano, poznali jsme, že tady vede cesta k životu. Touto cestou chceme jít. Je to to nejlepší, co vůbec existuje - žít životem Božího dítěte. Je to to nejlepší, co nás může potkat, žít jako živý úd církve. Bůh se pro nás rozhodl. Řekl vůči nám své věčné "ano". Je na nás, abychom na to odpověděli i my svým "ano". A abychom zůstali tomuto "ano" věrni. Dnes, zítra i navěky.

Čtení z dnešního dne: Pondělí 31. 3. 2025, Pondělí 4. postního týdne

Iz 65,17-21;

Komentář k Jan 4,43-54: Živá, zrající víra královského služebníka je v protikladu se strnulým postojem lidí, požadujících zázraky. Kéž se v životě přesvědčuji o tom, že právě víra v Ježíšovo slovo dokáže oživit mnohé, co se zdálo již mrtvé.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: