24. července 2024 Vatikán zveřejnil dopis prefekta Dikasteria pro nauku víry kardinála Victora Manuela Fernándeze udělující „nulla osta“ („žádná překážka“)  duchovní zkušenosti ze Svatyně Nejsvětější Trojice – Milosrdenství v Maccio v severoitalské Lombardii. Dopis, který schválil papež, byl zaslán biskupovi diecéze Como kardinálu Oscaru Cantonimu.

 

Učitel hudby Gioacchino Genovese začal vnímat přítomnost tajemství Nejsvětější Trojice

Schválení – „nulla osta“ se vztahuje na duchovní zkušenost Svatyně Maccio ve Villa Guardia v severoitalské oblasti Como. Jde o místo, kde pan Gioacchino Genovese, učitel hudby a vedoucí sboru, ženatý muž a otec dvou dcer, začal v roce 2000 vnímat prostřednictvím „intelektuálních vizí“ „živou přítomnost tajemství Nejsvětější Trojice“. Tento poctivý, diskrétní člověk, který nikdy nevyhledával žádnou pozornost, o pět let později požádal o zapojení se dalších lidí, prostřednictvím adorací, modliteb či novény. Po počátečním přezkoumání spisů pana Genoveseho a obecněji tohoto fenoménu udělil v roce 2010 tehdejší biskup Coma Diego Coletti farnímu kostelu statut poutního místa a pojmenoval ho „Svatá Trojice-Milosrdenství“.

Odsouvání Trojice na okraj

„I když jen Syn přijal lidskou přirozenost“, zdůrazňuje v dopise kardinál Fernández, „Církev je povolána stále více objevovat v Kristových gestech to nekonečné milosrdenství trojjediného Boha, které se ve spisech pana Genovese nazývá jménem ‚Trojice Milosrdenství'. To je středobodem všech poselství, protože v konečném důsledku je to středobod Zjevení“.

„Nejsvětější Trojice je zdrojem milosrdenství a jeho dokonalého naplňování. Ve světle tohoto přesvědčení to, co se ve spisech spirituality a Magisterium vícekrát mluví o Božím nebo Kristově milosrdenství, nabývá silný trojiční smysl. Marginalizace trojičního tajemství v teologické reflexi a spiritualitě minulých staletí je dobře známa. V tomto smyslu je duchovní zkušenost pana Genovese v souladu se znovuobjevením ústředního postavení Nejsvětější Trojice pro křesťanskou víru a život, k němuž došlo v minulém století“.

Zjevení není v rozporu s naukou církve

Kardinál zároveň v dopise uvádí několik aspektů, které je třeba vyjasnit, jde zvláště o slovní spojení a výrazy použité v souvislosti s Nejsvětější Trojicí. Prefekt Dikasteria pro nauku víry zároveň píše: „Můžeme potvrdit, že duchovní podnět vyplývající ze zkušeností, o nichž vypráví pan Gioacchino Genovese v souvislosti s „Trojicí - Milosrdenstvím“, pokud se interpretuje ve světle toho, co bylo řečeno, jak tvrdí různí konzultovaní odborníci, neobsahuje teologické ani morální prvky, které by byly v rozporu s naukou církve.  V každém případě je třeba postupovat tak, aby se při vydávání antologie spisů vyhnulo textům obsahujícím matoucí výrazy... a aby se tento dopis umístil do sbírky jako úvod“.

V dopise se zároveň upřesňuje, že některé texty, ve kterých se mluví o ďáblovi, „třeba interpretovat jako vyjádření Boha, který nikdy nezapomíná na své milované stvoření, i tehdy, když se ono od Něho svobodně a definitivně odvrátilo“. A dodává se, že jiné texty, obsahující „přesné údaje pro biskupa nebo jiné osoby (podrobnosti o datech, časech, místech a jiné detaily), nejsou pro ostatní věřící užitečné a ani nemohou být považovány za božské indikace pro některé bez důkladného rozlišování zainteresovaných osob“. Všechna budoucí poselství musí biskup vyhodnotit „v dialogu s Dikastériem pro nauku víry“.

Poselství překonává oddělování christologie od trojiční teologie

Hodnota poselství, která přijal Gioachino Genovese, s jejich symbolickým jazykem spočívá ve snaze překonat přílišné oddělování christologie od trojiční teologie a zve nás objevit „Nejsvětější Trojici – Milosrdenství“, která se odráží v každém Ježíšově gestu.