Avšak „Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří a činí, co je správné“ (Sk 10,34). On na ně nepřestal vylévat svého Ducha ani v dobách, kdy je katolíci odmítali uznávat za své bratry. Bůh jistě rozdělení nechtěl, ale vzal je na vědomí a rozdílí dary svým dětem štědře přes všechny „ploty“, které jsme si vystavěli. A co je zvláštní, zdá se, že to dělá takovým způsobem, abychom si jeden bez druhého nevystačili. Tak jako už dávno prohlašujeme, že pro plné zdraví církve je třeba „dýchat oběma plícemi“ neboli spojit duchovní bohatství západní i východní církve, tak také pomalu přicházíme na to, že velmi potřebujeme návrat ke kerygmatu a k Božímu slovu, což nacházíme v praxi více než u nás u církví reformace nebo u mladších evangelikálů.
V jedné ze svých teologicko-filozofických úvah řekl bývalý papež Jan Pavel II., že: "Duch svatý působí i přes viditelné hranice církve. Všude tam, kde se setkáváme s hodnotami pravdy, dobra a moudrosti i s nasazením pro zlepšení života lidské společnosti podle Božího plánu, se otevírají cesty ke spáse", pokračoval papež. Dále řekl, že Duch svatý byl darován církvi a skrze ni i celému lidstvu. Působí všude tam, kde jsou lidé otevřeni Božímu poselství. Rovněž v dílech filosofie, výtvarného umění a hudby je zřetelný "odraz" Božího Ducha, řekl papež Jan Pavel II.
***
Se svolením zpracováno podle knihy Kateřiny Lachmanové: Vězení s klíčem uvnitř, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství. Několik kapitol z této knihy naleznete zde.
Redakčně upraveno a doplněno