Když je to na webu, nejde to jinak
Jednou o Vánocích jsem skončil svou druhou dopolední mši svatou a chystal se odejít na oběd. Najednou jsem si všiml, že ke kostelu začínají přicházet noví lidé. Jelikož se kostel již zavíral, ptal jsem se, co se děje. Odpověděli, že je na farním webu napsaná mše svatá od 11.30 hod., a tak na ni jdou. Opravdu to tak bylo, na webu jsem omylem zaměnil 10.30 za 11.30 hod. A když je to na webu, nejde to jinak! Vrátil jsem se a prožili jsme společně další sváteční mši svatou.
Stránky farnosti mají být stručné a aktuální
Ještě v nedávné historii zájemce o setkání s knězem či o nějakou službu církve obvykle zazvonil na faře. V poslední době si nejdříve vyhledá webové stránky farnosti, případně přítomnost farnosti na sociálních sítích. Proto je tak důležité, aby stránky farnosti byly třeba stručné, ale především aktuální. A také aby umožnily snadný přístup ke všem důležitým informacím – k rozpisu bohoslužeb, plánu akcí, kontaktům, možnosti výuky náboženství, přehledu společenství, historii farnosti a kostelů apod. Případně také mohou odkazovat na různé fotogalerie a videa z uplynulých akcí, na farní charitu a další blízké instituce. Dobré je i uvést bankovní účet pro dárce. Mezi často hledané informace patří také postup pro zájemce o křest, svatbu či pohřeb nebo svátost smíření či pomazání nemocných.
Je skvělé, když farní web nabídne i něco navíc
Vždy je skvělé, když farní web nabídne i něco navíc – třeba pohled kamerou do kostela či z kostelní věže do širokého okolí nebo odkaz na mapu či nějakou místní zajímavost. A aby bylo na farním webu i nějaké kvalitní duchovní slovo, využívají některé farnosti i automatické zobrazování některých textů na svém webu. Například aktuální kratičký biblický citát na příslušný den, či krátký komentář k nedělnímu liturgickému čtení atd. (více informací na www.vira.cz/automaticke-texty).
Farní web by měl být také tzv. optimalizován pro Google, Seznam a další vyhledávače, aby byl na internetu snadno k najití. Dobré je v tomto spolupracovat s okolními farnostmi, veřejnými institucemi či obcí. V dnešní době je navíc důležité, aby byl web tzv. responzivní, tedy aby se způsob jeho zobrazení uměl automaticky přizpůsobit velikosti displeje návštěvníka. Většina návštěvníků totiž přichází na farní weby ze svého mobilního telefonu nebo tabletu.
Při tvorbě webu je důležité stanovit kompetence
Při tvorbě farního webu je zásadní stanovit kompetence jeho správce a případně i redaktorů jednotlivých částí. Všechno by mělo probíhat v úzké spolupráci s místním farářem či administrátorem farnosti, který má za web ve výsledku i organizační a právní odpovědnost. To se může týkat případného použití různých materiálů, které jsou zatížené autorskými právy.
Internet může být skvělou cestou, po které přicházejí lidé do našeho společenství, ale také cestou, po které můžeme vyjít k těm, kteří potřebují naši pomoc.
Osvědčený tip
Projděme si web své farnosti či společenství a případně upozorněme jeho správce na neaktuální či neúplné informace.