Podle tohoto francouzského arcibiskupa působícího ve Vatikánu si církev musí v první řadě poradit s ambivalentním vztahem věřících k sekularizované společnosti. Jedni tvrdí, že jde stále o společnost křesťanskou, protože stojí na evangelijních základech a její hodnoty, jako například lidská práva, rovnost nebo sociální spravedlnost mají původ v křesťanství. Jiní jsou naopak přesvědčeni, že západní společnost se křesťanství natolik odcizila, že církev by měla být prezentována jako alternativa k současnému světu. Řešení tohoto dilematu bude nepochybně jedním z prvních úkolů nově vzniklé Papežské rady pro novou evangelizaci, říká arcibiskup Bruguès. K problému krachu dnešní pastorace, sekretář vatikánského úřadu pro výchovu a vzdělání poznamenává, že souvisí s běžným nebo spíš nepřátelským postojem kněží vůči kultuře. Ačkoliv církev je expertem v oblasti kultury, jsou kněží, kteří nedoceňují její pastorační roli. Považují ji za cosi povrchního a elitářského, určeného pro nemnohé, kteří si ji mohou dovolit. Bude proto potřeba mnoho času, abychom znovu přesvědčili věřící, že pastorace kultury patří k tomu podstatnému v působení církve, uvedl francouzský arcibiskup. Bude to o to obtížnější, že v sekularizované společnosti je těžké prorazit s náboženskou kulturou.
Katastrofální situace v oblasti vzdělání a výchovy
Hlavním tématem rozhovoru se sekretářem Kongregace pro katolickou výchovu je katastrofální situace v oblasti vzdělání. „Společnost, která rezignuje na předávání svého vlastního dědictví, je společností sebevražednou – říká arcibiskup Bruguès. – A první, kdo dnes rezignují na výchovu, jsou sami rodiče. Naznačovali mi to učitelé ve školách mé diecéze.“ Všímají si toho, že děti přicházející do škol jsou stále agresivnější. Plyne to z nedostatku výchovy. Rodiče volí cestu nejmenšího odporu, nic nezakazují, plní všechny rozmary a myslí si, že výchovy se ujme škola. Děti se pak skutečně ve škole poprvé setkávají se slovem „ne“, s jakýmsi zákonem. Proto je nutné připomínat rodinám povinnost vychovávat.
Další příčinou katastrofického stavu výchovy a vzdělání je degradace role učitele. Kdysi míval učitel autoritu a významnou sociální pozici. Dnes se učitelem pohrdá, naznačuje arcibiskup Bruguès. Mezi dalšími zdroji krize vyjmenovává redukci vzdělání na pouhé učení, tedy předávání vědomostí, ale bez výchovy, bez starosti o celkový rozvoj mladého člověka. Proto je také stále méně času věnováno výchovným předmětům, těm které vedou k reflexi, jako je filosofie nebo dějepis a další humanistické disciplíny. To se musí změnit – a na tento humanistický přelom apeluje Benedikt XVI. od počátku svého pontifikátu – zdůraznil sekretář Kongregace pro katolickou výchovu. (job)
***
Se svolením převzato z: webu české sekce Vatikánského rozhlasu 7.4.2011
***
Další texty k tématu evangelizace naleznete zde. Další texty k tématu výchova naleznete zde