Jednou mě v klášteře vyhledal podnikatel, který byl velmi nešťastný, neboť jeho obchody šly od deseti k pěti. Byl přesvědčen, že ho někdo proklel. Prosil proto, abych tu onu kletbu zrušil a šel požehnat jeho obchod. Nejprve jsem se ho zeptal, jestli se on sám se nevzdálil od Boha, od církve a svátostí. Řekl mi, že na takové věci bohužel nemá čas. Snaží se ale nikomu neubližovat…
Mnozí přistupují k věcem víry magicky: modlitba a požehnání kněze – a všechno se spraví! Jenže výzbroj proti Zlému, o které mluví sv. Pavel, spočívá především ve vnitřním obrácení člověka, znamená nové smýšlení a pojetí lidských a křesťanských hodnot. Obrácením se člověk vydává na trvalou cestu za Kristem. Když jsem podnikateli řekl, že jeho obrácení je důležitější než požehnání obchodu, moc příliš se mu to nelíbilo. Byl zvyklý vždycky obratem obdržet to, za co si zaplatil.
Chceme-li zvítězit nad ďáblem, musíme kráčet s Ježíšem a za Ježíšem. Nestačí mít na krku posvěcenou medailku nebo křížek. Dokonce i když se rozhodnete, že už nikdy nepůjdete za věštcem či léčitelem, kam jste chodili, to samo o sobě to nestačí. Je to správný a nutný krok, ale proměna vaší mysli a srdce podle vzoru evangelia je mnohem důležitější. Ďábel se nejvíc bojí svatosti! A ta má svůj zdroj pouze v Duchu svatém. Proto také někdy nazýváme někoho „svatého“ člověkem „duchovním“; on dovolil, aby v něm vládnul Duch svatý, Duch Kristův, proto je svatý. A co proti takovému člověkem ďábel zmůže?!
Nežijeme-li dynamický křesťanský život, pak jakákoli výzbroj, kterou na sebe vezmeme, bude pouhou atrapou. Dynamické křesťanství má tyto aspekty:
– život modlitby;
– častá četba Božího slova v duchu modlitby (lectio divina);
– dobrá znalost učení, které nám předkládá církev;
– zapojení v křesťanském společenství, která nám pomáhá růst a jde za Ježíšem;
– služba potřebným;
– život ze svátostí.
Pokud nechceme, aby naše výzbroj byla chatrná nebo se začala rozpadat, jsou pro nás všechny tyto body důležité. Jinak hrozí nebezpečí, že ďábel snadno najde místo a způsob, kudy jak na nás útočit.
Se svolením převzato z knížky Elias Vella: O satanovi, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
(str. 195 – 196)