Co vlastně přitahuje poutníky a co je přitahuje s tak velkou silou dnes, v době, kdy velké, tradiční křesťanské církve nadále ztrácejí členy a především členy praktikující, na které se lze spolehnout při velkých církevních akcích?
Odborníci v oblasti religiozity komentují tento staronový fenomén poukazem na proměnu vztahu dnešního západoevropana k institucím a jejich autoritě, včetně církevních. Na místo praktikujícího křesťana, který žije s církví a snaží se žít podle jejího učení, nastupuje dnes "poutník" - člověk, který je schopen na čas přijmout různé systémy praktik - náboženských podobně jako jiných - a je tak sám sobě rozhodující (i když ne jedinou!) autoritou. Sám rozhoduje o svém Credo, tedy o tom, čemu a v co věří. Ve svém celém životě je navyklý na mobilitu, nejistotu a zároveň jedinečnost své osobnosti a její práva : Jakou váhu pro něj má nebo může ještě mít církevní instituce a její autorita?
Poutník sám určuje způsob a okamžik intenzivního náboženského zážitku, jakým je náročná, ale jednorázová pouť a po ní zůstává náboženské praxi často na hony vzdálen, bez ohledu na to, zda patří nebo nepatří k nějaké církvi. Mnoho praktikujících křesťanů se proměnilo v poutníky a další se jimi ještě stanou. Je to přelom v dosavadním způsobu života v církvi ale není to jen a jen ztráta. Silný, byť jednorázový zážitek má přece vždy svou cenu a pomáhá nám všem znovu objevit cenu starobylé a všelidské praxe - je přece dobře známo, že mnoho velkých křesťanských poutních míst stojí na místech, která byla podobně důležitá už pro naše předkřesťanské předky.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ (30. března 2000)