U vědomí právě řečeného se přesto pokusím sepsat několik zásadních námitek, které budou polemizovat s některými tezemi uvedenými v jeho práci Vznik křesťanské víry (hypothesa Erchómenos).
Soubor vlastních polemických poznámek jsem, po vzoru svých dávných předchůdců ve víře, nazval Proti Fundovi. Aby mi bylo správně rozuměno: nejde o žádné ”vyřizování účtů”, nýbrž v jistém smyslu o apologetiku vyznání, které držím. Nebo ještě přesněji: pokusím se o vyvrácení tezí, které křesťanskou víru, dle mého názoru, mylně interpretují.
Zároveň však jde i o pokus nazírat nadnesené otázky a teze z odlišné perspektivy. A sice z perspektivy člověka, který byl vychován v zásadě ateisticky (ovšem s nezanedbatelným vlivem reformované tradice ze strany prarodičů a to zejména v otázkách morálky a svědomí), sám sebe v období dospívání považoval za agnostika a ve dvaceti prožil to, čemu se říká náboženská konverze, nebo-li obrácení. Po patnácti letech, které od tohoto období zásadní životní změny uplynuly, mohu říci, že za nejpodstatnější skutečnost života dnes považuji zkušenostní vztah s Hospodinem Bohem, který je Bohem osobním a v jistém smyslu Bohem poznatelným. Z hlediska náboženské orientace patřím k protestantskému evangelikálnímu pojetí křesťanství s určitými charismatickými důrazy, z hlediska občanského se přikláním ke konservatismu s důrazem na osobní svobodu nerozlučitelně spjatou se zodpovědností jedince. Mám-li definovat svou víru či vyznání, pak se držím Apoštolského vyznání víry. Tyto věci jsem viděl jako dobré vypovědět z důvodu jasného vymezení svých východisek.
Protože vím, že pan Funda je člověkem velkoryse uvažujícím, jsem si jist, že nad mými polemickými poznámkami jednoduše nemávne rukou a přijme je jako určité korektivum.
Ostatní čtenáři nechť jsou touto prací povzbuzeni k tomu, aby se sami vydali na dobrodružnou cestu hledání toho, zda vůbec existuje nějaká objektivní a absolutní Pravda.
Celý text "Proti Fundovi" naleznete zde:
- Proti Fundovi -1
- Proti Fundovi -2
- Proti Fundovi -3