Hybnou pákou, urychlující příchod Vánoc, jsou peníze a touha hodně jich vydělat.
Moderna, která ovládala náš prostor donedávna, považovala náboženství za škodlivinu a vehementně proti němu bojovala. Postmodernímu člověku náboženství a jeho symboly nevadí prostě proto, že žije mimo prostor jejich působení a vlivu. Klidně nosí na krku zlatý řetízek s křížkem, na zpětné zrcátko v autě si pověsí růženec, na zeď doma renesanční madonu a do obývacího pokoje si postaví třeba právě tu barokní zpovědnici. Jejich původní, náboženský smysl mu zůstává cizí a často nevzbuzuje už ani jeho zvědavost. Vybírá si mezi nimi podle vlastního vkusu stejně jako mezi svetry a botami v supermarketu. Postmoderně je laděn stále větší počet žádostí o křty a svatby, takže se někteří žadatelé podivují, co že jim to pan farář najednou vykládá a skoro vnucuje za věci o Pánu Bohu, když oni přece nechtěli původně nic než nechat pokřtít dítě či svatbu v kostele!?
Křesťané asi sotva budou schopni zvrátit tento současný vývoj. Zatím se snaží buď využít neuvědomělé postmoderní zvědavosti k navázání prvního evangelizačního kontaktu nebo udržet a posílit spojení mezi osobní vírou a jejím náboženským výrazem aspoň v životě samotných křesťanů. Nakolik jsme už i my vtaženi do tohoto vývoje dokumentovala otřesně právě před rokem televizní anketa mezi našimi čelnými politiky, kteří projevili neznalost skutečně neuvěřitelnou i v tak elementárních záležitostech, jako je původ bible nebo důvod, pro který se slaví Vánoce. Ty už pro ně existují jen postmoderně, tedy jako folklor, spolu s velikonočními kraslicemi a "vánočním mužem na podstavci", jak jsem si s údivem přečetl tento týden v obchodě na figurce svatého Mikuláše...
RaVat/ceco - Petr Kolář SJ
Praha 1. prosince 1999