Sekce: Kázání
Období během roku (cyklus B)
Nejsvětější Trojice - B / Život - včetně toho věčného - není ani tolik o slově JÁ, jako o slově MY
V Ježíši poznáváme Boha, který žije jak ve svém vnitrobožském vztahu, tak také ve vztahu ke světu – k nám lidem.
Nejsvětější Trojice – slavnost
Podíváme-li se do lidské historie a pokusíme-li si vybavit osobnosti, které měli na poli geopolitiky velkou moc, proběhne nám před očima asi mnoho tváří. Většinou tyranů a diktátorů, kteří se nebáli za cenu velkých obětí na životech (pro ně nepotřebných lidí) rozšiřovat svůj vliv a svou moc co to šlo nejdál.
Tito mocní (bez ohledu na dobu, ve které žili a bez ohledu na státní útvar, ve kterém vládli) mají pak jednu shodnou vlastnost: strach o moc. Když se po jejich boku objevil někdo, kdo by je mohl ohrozit, jednoho dne zmizel. A to někdy doslova. Stala se třeba nehoda…
Nevím, kolika z vás by na paměti při vyjmenovávání světových mocnářů vyvstalo jméno Ježíše Krista, kterému (jak jsme slyšeli v evangeliu) byla dána veškerá moc na nebi i na zemi. Možná nikomu.
A to možná především proto, že Ježíšova vláda nad světem je zásadně jiná. Přestože má Ježíš veškerou moc, nechce si svět podmanit sám. A také žádný jeho učedník nikdy „nezmizel“ proto, že by byl až moc horlivý. U Ježíše je tomu úplně naopak; Ježíš se o svou moc ze zásady dělí!
V Ježíši poznáváme Boha, který žije jak ve svém vnitrobožském vztahu, tak také ve vztahu ke světu – k nám lidem.
Říká: „Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. Jděte tedy, získejte za učedníky všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa!“
Je mi dána veškerá moc… jděte tedy a získejte za učedníky všechny národy…
Ježíš přišel na svět, aby nám představil jednu fascinující a přelomovou věc. Život (včetně toho věčného) není ani tolik o slově JÁ, jako o slově MY. Bůh totiž, který je Trojicí, který je láska dávající se i přijímající zároveň, není schopen a ochoten zůstat uzavřen sám do sebe, ale přišel se rozdat, abych i já – nepatrný tvor – člověk – tuto lásku zakusil a dokázal do ní zvát všechny národy a křtít je právě ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.
Zcela zásadní vlastností Boží lásky je pak její trvalost: je to láska nekončící. Není závislá na jedné historické epoše, ani na ochotě historiků tento Boží projev ke světu zaznamenat, natož na otevřenosti lidí Boha s odstupem času teoreticky hodnotit.
Boží vztah lásky se neustále děje!
Jaká je moje reakce? Věřím ve vztahy, ve kterých se dobro množí právě a jen tehdy, když se dělí?
(P. Michal Hladík 26.5.2024 farnost Stodůlky)
Související texty k tématu:
Nejsvětější Trojice
- V Bohu tři vyslovují: TY Každý člověk je osobou jen jednou: své vlastní a jedinečné "já" vyslovuje jako jedinec. V Bohu jsou tři, kteří je vyslovují.
- Bůh je ´rodina´ tří Osob Bůh je „rodina“ tří Osob, které se mají tolik rády, že tvoří jednotu. Tato „božská rodina“ není do sebe uzavřená, nýbrž otevřená, sdílí se ve stvoření a v dějinách,…
- Jak prezentuje Bůh sám sebe, aneb Nejsvětějjší Trojice Tajemství Nejsvětější Trojice se často vykládá tak, že se nejprve řekne, že je Bůh v Trojici jediný (nebo jeden Bůh ve třech osobách) a potom...
- Model ideálního soužití lze najít v Bohu V Nejsvětější Trojici nalézáme odpověď na to, co je to skutečné společenství...
- Mrazivé slovo Trojice Teologové s velkou námahou vynalezli pro Boha falešně aritmetické, mrazivé slovo Trojice – a ono přitom jde o neuhasínající život plný radosti a vitality.
- Nebylo by lepší učení o Trojici vynechat? K. Rahner prohlásil, že kdyby se vynechalo učení o Trojici, nic by se v životě mnoha křesťanů nezměnilo. Bohužel musíme konstatovat, že je to asi pravda.
- Trojice - texty dle rejstříku