Neschopnost odpouštět je vždy velkou překážkou. - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
Nejsvětější Trojice - A / Angelus - papež František (Trojice je láska, cele sloužící světu)

Dnešní evangelium (srov. Jan 3,16-18) ze slavnosti Nejsvětější Trojice podává syntetickým slovníkem apoštola Jana mysterium lásky Boha vůči světu, který stvořil. V krátkém dialogu s Nikodémem se Ježíš prezentuje jako Ten, který naplňuje Otcův plán spásy světa. Praví: »Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna« (v.16). Tato slova sdělují, že veškeré působení třech božských Osob – Otce, Syna a Ducha svatého – je jediným plánem lásky, který zachraňuje lidstvo a svět. Je to plán pro naši spásu.

Bůh stvořil dobrý a krásný svět, ale po hříchu je svět poznamenán zlem a zkažeností. My, muži i ženy, jsme hříšníci, a proto by Bůh mohl svým zásahem svět odsoudit, zničit zlo a potrestat hříšníky. On však miluje svět i přes jeho hříchy. Bůh miluje každého z nás, třebaže chybujeme a vzdalujeme se od Něho. Bůh Otec miluje svět natolik, že na jeho záchranu dává to nejcennější, co má: svého jednorozeného Syna, který dává svůj život za lidi, vstává z mrtvých a spolu s Ním sesílá Ducha svatého. Trojice je tedy Láska, cele sloužící světu, který chce zachránit a znovu stvořit. Dnes, myslíme-li na Boha – Otce, Syna i Ducha svatého – myslíme na Boží lásku! A bylo by krásné, kdybychom vnímali, že jsme milováni: Bůh mne miluje! Tento pocit patří k dnešku.

Když Ježíš prohlašuje, že Otec dal svého jednorozeného Syna, bezděčně nám přijde na mysl Abrahám a obětování jeho syna Izáka, o čemž mluví kniha Geneze (srov. 22,1-14). Taková je „nezměrná míra“ Boží lásky. A připomeňme si také, jak se Bůh zjevuje Mojžíšovi: plný slitování a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný a věrný (Ex 34,6) – tak praví kniha Exodus. Setkání s tímto Bohem, jak  podává kniha Exodus, povzbudilo Mojžíše, takže neměl strach stát se prostředníkem mezi lidem a Hospodinem a říci mu: »Ano, je to lid tvrdošíjný, ale odpusť naši vinu i náš hřích a přijmi nás jako dědictví« (Ex 34,9). A tak učinil Bůh, který poslal svého Syna. Jsme dětmi v Synu mocí Ducha svatého. Jsme dědictvím Boha.

Drazí bratři a sestry, dnešní slavnost nás vybízí, abychom se znovu nechali podmanit Boží krásou, dobrotou a nevyčerpatelnou pravdou. Avšak krása, dobrota a pravda - pokorná a blízká - se stala tělem a je součástí našeho života, našich dějin a dějin každého z nás, aby ji každý muž a žena mohli potkat a mít věčný život. A toto znamená věřit: přijmout Boha-Lásku, jež se dává v Kristu a hýbe námi v Duchu svatém, nechat se od Něho potkat a důvěřovat v Něho. Toto je křesťanský život. Láska, setkání s Bohem, hledání Boha, který nás hledá jako první. Bůh nás potkává jako první.

Panno Maria, příbytku Trojice, pomoz nám přijímat otevřeným srdcem Boží lásku, jež nás naplňuje radostí, dává smysl našemu putování v tomto světě a vždycky usměrňuje k cíli, kterým je Nebe.

Se svolením převzato z webu České sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Související texty k tématu:

Nejsvětější Trojice

  • V Bohu tři vyslovují: TY Každý člověk je osobou jen jednou: své vlastní a jedinečné "já" vyslovuje jako jedinec. V Bohu jsou tři, kteří je vyslovují. 
  • Bůh je ´rodina´ tří Osob  Bůh je „rodina“ tří Osob, které se mají tolik rády, že tvoří jednotu. Tato „božská rodina“ není do sebe uzavřená, nýbrž otevřená, sdílí se ve stvoření a v dějinách,…
  • Jak prezentuje Bůh sám sebe, aneb Nejsvětějjší Trojice Tajemství Nejsvětější Trojice se často vykládá tak, že se nejprve řekne, že je Bůh v Trojici jediný (nebo jeden Bůh ve třech osobách) a potom...
  • Model ideálního soužití lze najít v Bohu V Nejsvětější Trojici nalézáme  odpověď na to, co je to skutečné společenství...
  • Mrazivé slovo Trojice Teologové s velkou námahou vynalezli pro Boha falešně aritmetické, mrazivé slovo Trojice – a ono přitom jde o neuhasínající život plný radosti a vitality.
  • Nebylo by lepší učení o Trojici vynechat? K. Rahner prohlásil, že kdyby se vynechalo učení o Trojici, nic by se v životě mnoha křesťanů nezměnilo. Bohužel musíme konstatovat, že je to asi pravda.
  • Trojice - texty dle rejstříku

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Joz 5,9a.10-12; Žalm Žl 34,2-3.4-5.6-7; 2 Kor 5,17-21
Lk 15,1-3.11-32

V podobenství o milosrdném otci (dříve se nazývalo o marnotratném synu) potkáváme v zásadě jen tři postavy. Když sledujeme syny, oba ve své roli nějak selhávají, oba potřebují obrácení, aby porozuměli, co znamená otcova láska. Mladší neměl motivaci zůstat pracovat u otce. Je patrné, že by nebyl dědic. Měl lehkovážné srdce. Mnozí dávají za pravdu staršímu. Ale ani jeho srdce není zralé. Je spoutáno pocitem odpovědnosti za majetek a přes něj nevidí cenu života, svého ani bratrova! Se závistí a žárlivostí hledí na bratra, který si užíval… Starší bratr jen dře. Majetek mu neslouží, ale on slouží majetku. Jeho srdce je „těžké“. A jaké je naše srdce?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)