Duch svatý uzdravuje ze stresu a z rutiny  Stres a nuda jsou v podstatě rezignací.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty M ModlitbaKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Čas pre Boha (Jacques Philippe)

Citáty z knihy: Čas pre Boha (Jacques Philippe)

Poznamenáváme, že mezi křesťanskou spiritualitou a spiritualitami, které se inspirují filozofií nekřesťanské Asie, existuje další podstatný rozdíl: cílem jejich duchovní cesty je ve skutečnosti velmi často buď absolutizování vlastního Já, anebo jistý druh rozplynutí se ve velkém Všem, odstranění utrpení potlačováním touhy a ztrácení individuality. Konečným cílem křesťanského modlitebního života je však něco celkem jiného: proměna v Bohu, který nám stojí tváří v tvář, a oboustranné sebeodevzdání v lásce. Jde o hluboké spojení, které však respektuje odlišnost osob právě proto, aby v něm mohlo dojít ke vzájemnému obdarování v lásce. (8, pozn.)


Nesmíme připisovat metodám a cvičením příliš velkou cenu, i když nám mohou pomoci, neboť bychom tím zaměřovali modlitbu víc na sebe než na Boha. (9)


Kdo vytrvá v důvěře, dostane nekonečně víc, než se odváží prosit nebo doufat. Ne proto, že si to zaslouží, ale proto, že to Bůh slíbil. (13)


Kdo se rozhodne pro modlitbu srdcem, musí se na prvním místě snažit o věrnost. Není důležité, aby modlitba byla pěkná a úspěšná, bohatá na hluboké myšlenky a pocity, ale především aby byla vytrvalá a věrná. Není třeba se zaměřovat nejdříve na kvalitu modlitby, jak bychom to mohli vyjádřit, ale na věrnost v modlitbě. Kvalita bude ovocem věrnosti. (13-14) ...
Zatím si zapamatujme jedno: je lepší se modlit skromně, ale pravidelně a věrně, než se modlit vzletně, ale zřídka. Jedině věrnost umožňuje, aby život v kontemplativní modlitbě přinesl všechnu svou zázračnou plnost. (14)


Člověk čistého srdce není podle evangelia ten, kdo nemá žádný hřích a nikdy si nemá co vyčítat, ale ten, kdo má ve všem, co dělá, upřímný úmysl zapomenout na sebe, aby se líbil Bohu a žil pro něho, ne pro sebe. (14) ...
Pravá láska je čistá v tom smyslu, že nesleduje vlastní zájem, ale jediným jejím cílem je potěšit milovanou bytost. (14-15)


Modlitba mi dá milost prožívat o mnoho plodněji každý
okamžik mého života. (22)


Jestliže se věnujeme Bohu, Bůh se postará o naše věci lépe než my. (24)


Duše se od sebe odlišují mnohem víc než tváře. Vztah každé duše k Bohu je jedinečný, a v důsledku toho i její modlitba.
... Každý věřící má ve svobodě a na podnět Ducha svatého objevit, kterou cestou ho chce Bůh vést. (35)


V modlitbě srdcem je nejdůležitější pasivní složka. Je třeba méně dělat a více se vystavit Božímu působení. ...Někdy je dokonce nevyhnutelné přerušit naši činnost, aby v nás mohl svobodně působit Bůh. (41)
Odevzdejme svou ubohost Božímu působení a naše modlitba bude mnohem cennější než ta, s kterou bychom byli my spokojeni! Sv. František Saleský se modlil takto "Jsem jen poleno, hoď ho do ohně!" (42)


Ale existuje další forma Boží přítomnosti, která je pro kontemplativní život velmi důležitá: Boží přítomnost v našem srdci. (5O) ...
Je pravda, že lidské srdce je propastí bídy a hříchu. Ale ještě hlouběji je Bůh. (52)


Meditace má i svá úskalí; může se stát spíše cvičením rozumu než srdce a člověk může být někdy více soustředěný na úvahy o Bohu než na Boha samého. Může ho upoutat činnost vlastního ducha, protože v ní nachází určitý požitek. (75)


Pokud je naše modlitba ještě příliš "v hlavě", pokud spočívá především ve vlastní aktivitě ducha, roztržitost nás ruší, neboť když je člověk roztržitý, již se nemodlí. Ale jestliže z milosti Boží přejdeme do hlubší modlitby, jestliže se naše modlitba stane spíše modlitbou srdce, pak nás roztržitost již tolik nevyruší: duch může být trochu roztržitý (a v podstatě bude vždy provázen určitým plynutím myšlenek), ale to nebrání srdci modlit se.
Správnou odpovědí na problém roztržitosti tedy není větší soustředěnost ducha, ale intenzivnější láska v srdci.

(Jacques Philippe: Čas pre Boha Vydavateĺstvo Serafín, Bratislava 1993, 82)


Témata: Modlitba

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sk 2,1-11; Žalm 104; 1 Kor 12,3b-7.12-13
Jan 20,19-23

Duch svatý je třetí osobou Nejsvětější Trojice. Propojuje, provazuje, bytostně spojuje Boha Otce s Bohem Synem. Snad si lze představit dvojici lidí, kteří sdílí vzájemně lásku, ale v Bohu je touto vzájemnou láskou někdo! Proto je toto proudění lásky absolutní. Nejde o emoce, ale o žár srdce obdarovávající druhého. Boží láska není destruktivní, ale obohacující. Otec se Synem vzájemně sdílejí Ducha svatého. Proto je Duch svatý nejvyšším znamením, dárcem, tvůrcem jakéhokoli živého vztahu. Je „vydechovaným“ životem, je zdrojem stvoření, je pravou moudrostí. Duch svatý je dán i nám, protože jedině v jeho moci můžeme Bohu odpovědět na jeho pozvání. Není to pouhá teorie, Bůh nabízí svého Ducha každému, kdo přijal Ježíše. A kdo je připraven žít z Ducha, zakusí Boží vedení, Boží sílu i pokoj.

Zdroj: Nedělní liturgie

Letnice, Svatodušní svátky... datum

(19. 5. 2024) O Letnicích křesťané slaví slavnost seslání Ducha svatého - tedy skutečnost, že Bůh skrze Ducha svatého působí (dodnes)…

22. května 1942 byl uvězněn německý kněz z Francie, který sloužil na Domažlicku

(19. 5. 2024) Nacistům se nelíbilo, že P. Ernst Lohner má „neblahý“ vliv na členy Hitlerjugend.

21.5. bl. Franz Jägerstätter

21.5. bl. Franz Jägerstätter
(19. 5. 2024) Franz Jägerstätter byl rakouský farmář,  který považoval nacismus jako neslučitelný s…

Život plný překážek, protivenství a hledání: Klement Maria Hofbauer Dvořák (svátek 20.5.)

(19. 5. 2024) * 1751, Tasovice u Znojma + 1820, Vídeň, Rakousko

Josef kardinál Beran († 17. 5. 1969 Řím)

Josef kardinál Beran († 17. 5. 1969 Řím)
(15. 5. 2024) * 29. prosinec 1888 Plzeň / † 17. květen 1969 Řím

Svatý Jan Nepomucký (svátek 16. 5.)

(14. 5. 2024) Jan Nepomucký - v černých vodách času naše hvězda...

´Pobožný lenoch´sv. Izidor (svátek 15.května)

(14. 5. 2024) Svatý Izidor rolník (1080-1130)