papež František | Sekce: Kázání
Postní doba (cyklus C)
1. neděle postní - C / Angelus - papež František (S ďáblem se nevede dialog)
Evangelium této první neděle postní (srov. Lk 4,1-13) podává Ježíšovu zkušenost pokušení na poušti. Po čtyřicetidenním půstu byl Ježíš třikrát pokoušen ďáblem. Ten jej nejprve vyzývá, aby proměnil kámen v chléb (v.3); potom mu shůry ukáže pozemská království a nabízí mu stát se mocným a slavným mesiášem (vv. 5-6); a nakonec jej postaví na nejvyšší místo Jeruzalémského chrámu a vybídne ho, aby se vrhnul dolů a manifestoval tak okázale svoji božskou moc (vv. 9-11). Tato tři pokušení indikují tři cesty, které svět s příslibem velkých úspěchů neustále nabízí, tři cesty k našemu oklamání. Je to dychtění po majetku, lidská sláva a manipulace Bohem. Tyto tři cesty vedou do záhuby.
První cesta je dychtění po majetku. Taková je vždy záludná logika ďábla, který vychází z přirozené a legitimní potřeby jíst, žít, realizovat se a být šťastní, a ponouká nás uvěřit, že to všechno je možné bez Boha, ba dokonce proti Bohu. Ježíš však oponuje slovy: »Je psáno: „Nejen z chleba žije člověk“« (v.4). S narážkou na dlouhé putování vyvoleného lidu na poušti, Ježíš prohlašuje, že se chce s naprostou důvěrou svěřit do prozřetelnosti Otce, který pečuje o své děti.
Druhé pokušení je cesta lidské slávy. Ďábel říká: »Jestliže se přede mnou skloníš, všechno bude tvoje« (v.7). Lze přijít o veškerou osobní důstojnost, nechat se zkazit idoly peněz, úspěchu a moci jen proto, aby se dosáhlo sebepotvrzení. A opájet se prázdnou radostí, která záhy vyprchá. Přivádí nás to také k naparování a marnivosti, které rovněž vyprchají. Proto Ježíš odpovídá: »Pánu, svému Bohu, se budeš klanět a jen jemu sloužit« (v.8).
A potom třetí pokušení: manipulace Bohem k vlastnímu prospěchu. Ďáblovi, který citátem z Písma vybízí Ježíše, aby si vyžádal od Boha křiklavý zázrak, oponuje Ježíš pevným rozhodnutím setrvat v pokoře a nadále důvěřovat Otci: »Je řečeno: „Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha,« (v.12). Tak odmítá možná to nejsubtilnější pokušení, totiž „přetahovat Boha na svoji stranu“ a žádat po Něm milosti, které ve skutečnosti slouží a budou sloužit k uspokojení naší pýchy.
Toto jsou cesty, jež jsou nám předkládány v iluzi, že umožní dosáhnout úspěchu a štěstí. Ve skutečnosti jsou však naprosto cizí způsobům Božího jednání, ba dokonce nás od Boha oddělují, protože jsou dílem Satana. Ježíš čelí těmto zkouškám v první osobě a třikrát toto pokušení přemáhá, aby plně přilnul k Otcovu plánu. A ukazuje nám trojí pomoc: vnitřní život, víru v Boha a jistotu Jeho lásky, jistotu, že Bůh nás má rád a že je Otcem. S touto jistotou přemůžeme každé pokušení.
Chtěl bych však ještě obrátit pozornost na jednu zajímavost. Ježíš svými odpověďmi pokušitelovi nenavazuje dialog, nýbrž pouze odpovídá Božím Slovem. Toto nás učí, že s ďáblem se dialog nevede, s ďáblem se nesmí vést dialog, pouze se odpoví Božím Slovem.
Využijme této postní doby jako privilegovaného času ke svému očištění, abychom zakusili útěšnou přítomnost Boha ve svém životě.
Mateřská přímluva Panny Marie, jež je ikonou věrnosti Bohu, ať je nám oporou na naší cestě a pomáhá nám vždycky odmítat zlo a přijímat dobro.
Se svolením převzato
z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno
Autor: papež František
Související texty k tématu:
Postní doba
- Postní doba - k čemu?
- Popeleční středa
- V čem pro nás může být smysl postní doby?
- Postní doba - jaká je její náplň?
- Křesťané se každoročně připravují na velikonoce
- Doba postní a velikonoční triduum - shrnující pohled
- Postní doba - z různých úhů
- Směrnice a pravidla pro postní dobu