Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
04. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Prorocký dar je dočasný

Promluva 4. neděle mezidobí B

Ginafranco Ravasi píše ve svém komentáři na dnešní liturgické texty: „Zdá se, že je paradoxně prorocká funkce vyrůstá z charismatické sféry, avšak je situována do instituce. Každopádně vnitřní uspořádání jejího poslání zjevuje, že je hluboce zakotvena do Boha.“ Svědectvím je první čtení. „Hospodin, tvůj Bůh, ti povolá z tvého středu, z tvých bratří, proroka jako jsem já“ (Dt 18,15). Je to Hospodin, který povolává proroka, vkládá mu svá slova, on sám ho posílá, on sám posoudí, jak je ve svém poslání věrný.

Ježíš dnes vystupuje ve svém evangeliu jako ten, kdo obdržel moc nebo právo, nebo také pravomoc přímo od Boha. „Co to je? Nové učení plné moci – i nečistým duchům přikáže, a poslechnou ho“ (Mk 1,27). Jeho slovo je účinné, stává se nástrojem k přemožení zla dobrem. Triumfuje nad chaosem, revoltou proti Bohu, smrtí a temnotou.

Ježíš je největším z proroků, avšak ne jediný. V celých dějinách jeho církve vystupují proroci se svým slovem, které je účinné, protože vychází z Božího poslání. Zvlášť bych dnes chtěl poukázat na dvě skutečnosti. První jsem již zmínil v úvodu: prorocký dar je darem, nikdo si ho nemůže osobovat svévolně jen proto, že se mu něco v instituci církve nelíbí. Ostatně potvrzuje to apoštol Pavel v Prvním listu Korintským: „Každému je dán zvláštní projev Ducha ke společnému prospěchu. Jednomu je skrze Ducha dáno slovo moudrosti, druhému slovo poznání podle téhož Ducha, někomu zase víra v témž Duchu, někomu dar uzdravování v jednom a témž Duchu, někomu působení mocných činů, dalšímu zase proroctví, jinému rozlišování duchů, někomu dar mluvit ve vytržení, jinému dar vykládat, co to znamená. To všechno působí jeden a týž Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak sám chce“ (1 Kor 12,7-11).

Druhá skutečnost je taková, že prorocký dar je dočasný. Vyrůstá, jak jsme již naznačili, z Božího povolání jako dar ke společnému prospěchu a vede k lásce, která na rozdíl od proroctví nezanikne (srov. 1 Kor 13,8).

 

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 30. 1. 2025, Čtvrtek 3. týdne v mezidobí

Žid 10,19-25;

Komentář k Mk 4,21-25: Plamének světla hasne, když nemá dostatek kyslíku. Tajemství evangelia: kdo má ochotu jej přijmout, bude světlem pro druhé.

Zdroj: Nedělní liturgie

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli v mezidobí cyklu C (26. 1. 2025)

(24. 1. 2025) Ježíš v Nazaretě ohlašuje, že se naplnila radostná zvěst. S důvěrou v Boží slovo se společně modleme:

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(24. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2025) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.