Naděje je jako otvor, kterým proudí do hlubin naší duše světlo  - archív citátů

Tichý Radek | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
29. neděle v l m / Co znamená dávat císaři co je jeho? / body kázání po parlamentních volbách

Dát císaři, co je císařovo znamená žít jako občané země, kde se nacházíme, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem za tuto zem, která může znamenat jak placení daní a uznávání autority, tak protesty a bojkot rezistenci – jestliže to spravedlnost vyžaduje. I toto může být to, co je třeba dát císaři...

 

Mt 22,15-21 / Dávejte, co je císařovo, císaři, co je Boží, Bohu.

Farizeové odešli od Ježíše a uradili se, jak by ho chytili za slovo. Poslali k němu své učedníky zároveň s herodovci, aby mu řekli: „Mistře, víme, že jsi pravdomluvný a že učíš cestě k Bohu podle pravdy. Nedbáš lidských ohledů, nehledíš totiž na to, čím kdo je. Pověz nám tedy: Co myslíš, je dovoleno platit daň císaři, nebo ne?“ Ježíš prohlédl jejich zlý úmysl a odpověděl: „Co mě pokoušíte, pokrytci? Ukažte mi peníz, kterým se platí daň!“ Podali mu denár. Zeptal se jich: „Čí je to obraz a nápis?“ Odpověděli: „Císařův.“ Tu jim řekl: „Dávejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu.“

***

 

Je to zřejmě Boží prozřetelnost, která nám o tomto víkendu dala evangelium, které jsme právě slyšeli (22.10.2017 byl den po parlamentních volbách – pozn. redakce webu).

  • Také úlisnost, lichotky a pokrytectví tazatelů s cílem uškodit nevinnému – nám mohou evokovat jednání některých, kteří se ucházeli o naši přízeň ve volbách.

 

Spor o to, zda platit daň císaři, je samozřejmě léčkou na Ježíše,

ale je také sporem, který byl zřejmě živý i v každodenním životě tehdejší židovské společnosti:

  • zda je mravné podřídit se moci okupantů, nebo zda je mravné proti nim vést odboj
  • zda se mohou používat mince, na kterých
    • je nejen proti zákazu Božího zákona vyobrazen člověk,
    • ale je tam také nápis, že císař je synem Božského Augusta, že je velekněz, a že císařovna Livie je bohyně míru – a které jsou tedy rouháním.

 

Připomeňme,

  • že Židé byli povinni odvádět daně Římu,
    • totiž daně z majetku, zejména vlastnictví pozemků
    • a daně z hlavy – tato daň se platila ve výši denní mzdy, proto také v dnešním evangeliu vystupuje denár – mince v hodně denní práce.
  • Odváděli dále poplatky z obchodu a prodeje
  • A také chrámovou daň, neboli daň místním židovským náboženským autoritám.
    • Na jiném místě v Matoušově evangeliu máme zachyceno, že Ježíš posílá Petra, aby ulovil rybu, která bude mít v ústech peníz právě na zaplacení chrámové daně.

 

Připomeňme také,

  • že peníze nesoucí obraz císaře bylo nemožné použít pro chrámový kult
  • proto na chrámovém nádvoří měli svoje stoly směnárníci, kteří prodávali chrámové mince, kulticky nezávadné.
  • Zatímco tyto směnárníky Ježíš důtkami vyhnal, protože z Boho-služby udělali svůj kšeft.
  • V dnešním příběhu vystupuje ještě jinak.

 

Ježíšova odpověď je především vysmeknutím se z nastražené léčky, je odražením útoku těch, kdo se proti němu umluvili:

  • Když říká, ať mu ti, kdo se ptají, podají denár,
  • Ukazuje, že on žádnou rouhačskou minci s podobiznou císaře nemá
  • A že jestliže ji mají učedníci farizeů a herodiáni ve své kapse denár s podobiznou císaře mají, kompromitují sami sebe.  

 

Nicméně na tu hlavní otázku, Ježíš neodpověděl.

  • A jak jsme řekli, byla to zřejmě nejen léčka, ale také otázka, na kterou by mnoho upřímných a spravedlnost hledajících židů rádo znalo odpověď.

 

Dát císaři, co je císařovo

  • znamená žít jako občané země, kde se nacházíme, se všemi důsledky, které to má:
  • se zodpovědností a spolupodílem za tuto zem,
  • která může znamenat jak placení daní a uznávání autority,
  • tak protesty a bojkot rezistenci – jestliže to spravedlnost vyžaduje. I toto může být to, co je třeba dát císaři.

 

Když církev ve své nauce (GS) říká,

  • že se neváže na žádný politický systém a že je nutné rozlišovat, co dělají v politice jednotlivé křesťané svým jménem jako občané vedení křesťanským smýšlením, a co dělají jménem církve
  • tak to není alibismus, ale právě vyjádření toho, že dávat politické rady na všeobecné úrovni je nemožné.

 

Dát císaři, co je císařovo znamená nezavírat oči před tím, že ještě nejsme v nebi, že žijeme ve světě a v lépe či hůře uspořádané společnosti.

  • Ale bohužel to ale není návod na to, jak jednat v konkrétním politickém uspořádání,
  • kterou stranu volit
  • a už vůbec to není návod pohrdat nebo ponižovat ty, kdo o těchto věcech smýšlí jinak, než my.

 

Dát Bohu, co je Boží – to je skutečnou pointou dnešního setkání Ježíše a jeho tazatelů.

  • Jako je na minci vyražen obraz císaře
  • Tak je také na lidské tváři vyražen obraz Boží.
  • To člověk, život každého z nás je to, co je Boží a co má být dáno Bohu.

 

Hledejte nejprve Boží království a všechno ostatní vám bude přidáno, říká Pán Ježíš o pár kapitola evangelia dříve.  

  • Bude vám všechno ostatní – také poznání toho, co je spravedlnost, co je třeba dělat a také odvaha správně jednat vůči autoritě dobré či zlé.

 

Jestliže o toto budeme usilovat na prvním místě, o hledání Božího království a o to, abychom Bohu patřili celým svým životem – pak budeme umět také dát císaři to, co jemu patří, ať už podporu, nebo odboj. 

(P. Radek Tichý, farnost Praha -Stodůlky, zveřejněno se svolením)

Čtení z dnešního dne: Pondělí Pondělí 22. 7. 2024, Svátek sv. Marie Magdalény

Pís 3,1-4a;

Komentář k Jan 20,1.11-18: Radost, kterou tohoto jitra prožila Marie Magdalena v zahradě, ať mě provází celý den. A ve chvílích, kdy je nám do pláče, nebojme se mu svěřit. Snažme se jej pak poznat po hlase…

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2024) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. 

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2024) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby…

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2024) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2024) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2024) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2024) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2024) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)