Sekce: Knihovna

Aleš Opatrný

Předmluva

z knihy Modlitba při katechezi , vydal(o): Pastorační středisko

Katecheze dětí, mládeže i dospělých je zaměřena na to, aby rozjímali o Božím slově v osobní modlitbě, aktualizovali je v liturgické modlitbě a vždy je hluboce prožívali, aby přinášelo své plody v novém životě
Katechismus katolické církve, odst. 2688

Jsou katecheté, kteří nepovažují otázku modlitby při katechezi za nijak obtížnou. Prostě naučí děti nějaké modlitbě či modlitbám (většinou je to Otče náš a Zdrávas), případně zjistí, zda děti tyto modlitby už umí, naučí děti udělat kříž - což bývá prakticky nejobtížnější bod - a potom všichni společně konají toto, co se naučili. Ve větším kolektivu malých dětí se obvykle v takovém případě téměř nikdo nepostaví stranou a objeví-li se dítě nově příchozí, velmi rychle se přiučí tomu, co znají ostatní, aby nevypadalo hloupě a necítilo se vyřazeno. Modlitba je potom jednou z dovedností, které se děti naučí a nerozřešena zůstává otázka, jaký mají k tomuto svému konání vnitřní vztah. Řečeno jinak: otázkou je, zda se modlí, když se modlí, čili zda se modlí, když společně nebo osaměle odříkávají modlitbu.

Jsou jiní katecheté, kteří věc nepovažují za tak jednoduchou. Modlitba s dětmi je staví před řadu otázek. Zde některé z nich:
Má se modlit jen katecheta sám? Mají se modlit děti s ním? Všechny, nebo jen ty, které chtějí? A jak je to s dětmi, které nevěří? Nebo jak to udělat ve veřejných zařízeních, jako je křesťanská škola, kde jsou děti věřící i nevěřící pohromadě? Jak respektovat na jedné straně osobnost dětí a na druhé straně profil a charakter školy? Je možné někoho modlitbě nutit nebo přinutit? Jak modlitbě učit? A modlit se při katechezi vlastními slovy, nebo přejatými slovy? Je vůbec takto daná alternativa správná? A kdy se modlit? Na začátku nebo na konci hodiny? Na začátku i na konci? Nebo jindy? A co zpěv, tanec, pohyb ? Jakou roli hraje osobní zkušenost katechety z období jeho růstu, zkušenost z jeho vlastní rodiny, jeho osobní přítomná zkušenost modlitby? A jaký je vztah modlitby a víry? Lze se modlit bez víry? Do jaké míry lze uplatnit zkušenosti s modlitbou ve vlastní rodině při modlitbě v katechezi?

Většina těchto otázek se objevila na setkání katechetů, které pořádalo pražské katechetické středisko na podzim roku 1997 v Břevnovském arciopatství sv. Markéty. Pokusme se o shrnutí i malé rozvedení odpovědí, ke kterým jsme v pracovní skupině společně došli.

Než začneme s úvahami o modlitbě, odpovězme si každý sám (jsou míněni katechetky a katecheté) na tyto otázky:
- znám po náboženské stránce prostředí, ze kterého každé dítě, které učím, přichází?
- uvědomuji si, že většina dětí přichází z jiného prostředí, než bylo to, ve kterém jsem já (doma, ve škole, ve společnosti) vyrůstal?
- co jsem si přečetl o výchově dětí k modlitbě?
- co osobně považuji za dobrou modlitbu?
- mám přečtenu pasáž o modlitbě v KKC (odst. 2558 až 2856)?


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Modlitba

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 4. 2025, Středa 4. postního týdne

Iz 49,8-15;

Komentář k Jan 5,17-30: Nestává se i mně, že činnost Boží chci mít jaksi pod kontrolou? Ten, který se vymyká našim představám, na moji omezenost shlíží s úsměvem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: