Klasická nabídka křesťanství, jak ji známe především z běžných farností, se opotřebovala, unavila, ve vzduchu visí rozpaky a očekávání něčeho jiného. Na mnoha místech s také leccos nového zkouší - vedle už zmíněných malých hnutí sem patří tak zvaná kategoriální pastorace, tedy duchovní správa nikoliv jednoho místa - farnosti - ale určité skupiny lidí, například studentů, lékařů nebo dělníků. Ta poslední vedla ke vzniku proslulých dělnických kněží, kteří vzali dělnické starosti za své tak důkladně, že se dostali do sporů s církevní autoritou. Projevila se přitom až programově závažnost nadcházejících změn a hlavně jejich důsledků pro celý dosavadní styl pastorace a církevního života. Odtud obavy, se kterými k novým společenstvím přistupují někteří zaangažovaní křesťané, i přísnější pohled na experimenty tohoto druhu. Platí to také o charismatické obnově, jejíž jméno už samo o sobě vyjadřuje vůli změnit dosavadní styl církevního života.
Jak se ale vyhrocuje problém pozvolného ochabování klasického stylu života církevních společenství, roste i odhodlání těch, kterým leží na srdci budoucnost našeho života z víry, vzít na sebe nezanedbatelné riziko omylu a slepých uliček, do kterých ti, kdo vyrazí po nevyšlapaných cestách, někdy zabloudí. Pokles zájmu o církev takovou, jaká je, navíc po období útlaku, ze kterého církev vyšla s novým kreditem, je velmi vážným napomenutím. Blíží se okamžik zahájení našeho regionálního církevního sněmu; doufejme, že bude příležitostí k zahájení rozpravy o těchto a podobných starostech naší církve, a že to nebude promarněná příležitost.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 10. května 2001