Znepokojení církevní institucí přitom vzbuzuje skutečnost, že v nich bez velkého rozruchu - a bohužel často i bez příslušné předběžně rozvahy - vznikají struktury na hranici toho, k čemu je v církvi jinak zapotřebí oficiálního pověření či dokonce ordinace. Vznikají společenství, kde v kádru vedoucích žijí na jednom místě duchovní s laiky, někdy i ženatými, takže vyvstává otázka, zda tu nepozorovaně neproniká do církve právě to, co je v ní na oficiální rovině a po důkladném vážení odmítáno.
Co vyvolalo nebo aspoň umožnilo v církvi takový vývoj? Jaký postoj ke hnutím zaujmout? Neobjevuje se tu dokonce jakási paralela k počátkům evropského reformního hnutí ve 14. století? Co praví Duch církvi prostřednictvím nových hnutí, k jakým krokům ji vyzývá? To jsou otázky, ke kterým budou muset zaujmout stanovisko obě strany - jak církevní instituce, tak hnutí. Doufejme, že společná snaha o dobro církve povede ke společnému hledání a nalézání společných postupů. Dubnové setkání v Praze je pod tímto zorným úhlem velmi užitečným krokem - co člověk nezná, toho se snadno leká. Vzájemné poznávání pomáhá obrousit hrany třecích ploch, které už začínají vznikat, bylo by bláhové to popírat.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 18 dubna 2001