Mohou být dva postoje, které nectí charakter neopakovatelných a komplexních osobních dějin smrti: nahradit co nejvíce pochodů směřujících ke smrti takovými, které jsou řiditelné přístroji a aktivní asistencí /eliminování člověka jako osoby/ nebo naopak nezasahovat vůbec /ponechání ho zcela jen sobě samému, izolované individuum/.
Myslím, že odpovědí nám může být přístup hospicového hnutí: doprovodit člověka v jeho smrti, nedopouštět se na něm žádného násilí, tedy ani terapeutického či léčebného, věnovat se také jeho nejbližšímu lidskému zázemí, rodině a ostatním blízkým, kteří mohou být v situaci, že by si blízkou smrt svého příbuzného přáli. Smrt s sebou přináší bolest a drama. Ale současně přináší hloubku a vážnost každého života.
Konečně tedy odpověď na dané otázky: Jde o to, nalézt skutečnou původnost lidského života nejen ve smrti, ale i při narození, ve výchově dětí, v partnerském či rodinném životě. Tam někde proto hledejme inspiraci, abychom mohli odpovědně rozhodnout, kterým z prostředků a nástrojů můžeme přispět, aby ten který člověk mohl projít svou smrtí ve své původnosti.
***
Se svolením převzato z pražské přílohy katechetického věstníku
***
Další texty k tématu euthanasie naleznete zde
***
Další texty k tématu smrt, umírání naleznete zde