Modlili se, přesto zemřel – co s tím?
Otázka efektivity modlitby a co to vlastně je, bývá obcházena dost velkým obloukem a to ještě v lepším případě, protože na to téma byla řečena spousta nehorázností. Ježíš má jasno. Shodnou-li se dva nebo tři na jakékoli věci a budou o ni prosit, dostanou, oč prosí. Přitom každý z nás, kdo jsme se kdy o konkrétní věc modlili, máme tisíc důkazů, že to nefunguje. Před mnoha lety jsme se v Letovicích dnem i nocí, prakticky s celou farností, modlili za záchranu těžce zraněného kamaráda. Několik dnů bojoval o život a byla tehdy na úmysl jeho zachránění odsloužena spousta mší. Zemřel. A teď co s tím. Měl jsem trochu strach, co taková kolize evangelijního ubezpečení s evidentním nevyslyšením udělá s vírou těch mladých, co strávili desítky hodin na kolenou. Přežili to dobře, nicméně otazníky, které zůstaly, byly nemalé.
Bůh dává především sám sebe
Otázkou vyslyšené modlitby se originálně zabýval kardinál Ratzinger. Nevím, zda se mi podaří jej ve zkratce dobře tlumočit. Vychází z Lukáše „Když tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré věci, o co spíš dá Otec Ducha Svatého těm, kdo ho prosí?“ (Lk 11,9n). Jinými slovy: Bůh, o cokoli je žádán, nemůže dát něco, ale pouze sebe. Vymodleným darem je jednota s dávajícím se Bohem, protože on nemůže dát méně než sebe. Darovaný Duch Svatý v míře, v jaké je přijat, vtělen v modlícího se člověka, je schopen velkých činů.
Prosba o konkrétní věci a dary je důležitou součástí tvé modlitební přítomnosti tím, že předkládám všechny své záležitosti, že prosím o počasí, když prosím o úrodu, o zdraví pro své děti, o mír ve světě, jsem přítomný s „celým svým domem“, se vším, co mám, co ke mně patří, stojím před Bohem a toto vše činím účastným mého sjednocování s Bohem. Klíčová však není naléhavost, ale míra přijetí, nebo lépe, míra toho sjednocení. Nutno smutně připustit, že ne každá modlitba je sjednocující a tedy schopna zázraků. Problém je na naší straně.
Něco v tom smyslu naznačuje i Jakubův list, který tváří v tvář nevyslyšeným prosbám říká: Připusťme, že se modlíte a nedostáváte, protože se modlíte špatně. Celé zástupy mistrů dosvědčují: ano modlitbě je třeba se naučit, není modlitba jako modlitba, ani co do účinnosti. I Ježíš upozorňuje, že jsou situace žádající si pořádný modlitební kalibr.