V pokušení na poušti se naplno projevuje Ježíšovo lidství. Bůh nemůže být pokoušen démonem, tedy pouhým tvorem, který se navíc od svého stvořitele odvrátil. Už proto tato událost odedávna zaměstnávala křesťanské myslitele a ve spojení se křtem, který je jednou z mála událostí z Ježíšova života, o kterých mluví všechna čtyři evangelia, zahajuje Ježíšovu veřejnou činnost i existenci nového Izraele, který napraví, co první Izrael pokazil. Bůh se k Ježíšovi při křtu veřejně přihlásil, ale tím jej nevyvedl z jeho lidství. Ježíšovo vítězství nad pokušitelem je tak prvním vítězstvím člověka nad ním! Je to jistě "jen" předzvěst, počátek, ale ten už ukazuje, že Bůh opravdu a přese všechno, co se stalo, nenechá člověka bez pomoci své milosti, které je ke spáse nevyhnutelně zapotřebí.
Postní doba je nejen údobím zkroušenosti a pokání, ale také velké, rozhodující naděje. Hlavním pokušením, ve kterém starý Izrael neobstál, bylo pokušení k modloslužbě. K ní se pokusil démon nakonec svést i Ježíše a to je rozhodující moment i pro lidi 21. století. Jen podoba modly a převlek pokušitele se změnily: Už to není had jako v ráji ani zlaté tele jako na úpatí Sinaje. Může to být třeba vidina vlády nad zemědělskou výrobou, jakou se nechal očarovat západní svět s následky, které se už začínají projevovat, nebo zlaté tele mediální slávy na kterou diváci i dnes přispívají podobně rádi, jako kdysi Izraelité na zlatou sošku pod Sinajem.
Od Ježíšova křtu a pokušení ale víme, že je možné se vzepřít a s pomocí Boží boj se zdánlivým pánem světa vyhrát.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 4. března 2001
***
Další texty k tématu Postní doba naleznete zde