Avšak nejen křty dospělých, ale i hlubší pohled na naši společnost nechává napovědět, že čísla a nejrůznější ukazatele naznačují spíše než pesimismus mírný optimismus. Do diskuse o spiritualitě našeho národa zasáhl i uznávaný odborník v sociologii Doc. Petr Sak. Více než dvacet let se zabývá mládeží a v nedávné době zveřejnil výsledky svých výzkumů právě z oblasti spirituality. Rád bych z jeho článku nabídl podstatnou část. Pohled tohoto člověka a odborníka vně církve je pro nás dost polopatickou výzvou.
V úvodu se potýká s faktem, že „metodika výzkumu již dopředu limituje poznání, ke kterému výzkumem dojdeme,“ a tak snadno může výzkumník získat data nepřesná nebo přímo mylná. „Výzkum spirituality je teoreticko metodologicky velice náročný a je k němu třeba přistupovat s pokorou a metodologickou skepsí. Výsledek nikdy nebude přesným obrazem reality, ale pouze se k ní bude víceméně přibližovat.“
Na základě svých výzkumů autor konstatuje určitý vnitřní rozpor. Na jedné straně se mladí lidé o duchovní hodnoty opravdu zajímají, na druhé straně však v nabídce duchovna hledají cokoliv, aniž by rozlišovali křesťanské a nekřesťanské. Nechme však hovořit citovaného sociologa:
„Poznatky zjištěné výzkumem spirituality české populace, který šel hlouběji pod povrch běžných otázek ve smyslu přihlášení se k církvi či chození do kostela, podávají jiný obraz o spiritualitě české mládeže než mládeže ateistické. Meditace je součástí života 21 % mládeže, duchovní literaturu studuje 20 % mládeže, 31 % mladých lidí zastává názor, že Boha je třeba hledat především v sobě, 26 % mladých lidí klade na cestě k Bohu nejvyšší důraz na realizaci principu lásky.
Pokud bychom však mluvili o tradičních formách života katolické církve, tak bychom se dostali k výrazně nižším číslům. Spíše než o trendu ateizmu a materializmu bych proto hovořil o trendu nové spirituality, která překračuje horizont tradičních aktivit v rámci římsko katolické církve. Tradiční religiozita v rámci katolické či dalších církví je skutečně na ústupu. Podíváme-li se na graf postojů k jednotlivým církvím či náboženským a duchovním směrům v závislosti na věku, vidíme s klesajícím věkem zhoršování postojů. Ke katolictví je nejhorší postoj v nejmladší věkové skupině, na rozdíl od postojů k new age, buddhizmu a józe, u nichž je závislost na věku opačná.“
Toto své zjištění však autor ihned upřesňuje:
„Charakteristické pro současnou mladou generaci je oslabování vlivu jakéhokoliv ideového směru, a to i sekulárního. Ideové směry či sekulární společensko ideová hnutí, které určovaly vývoj civilizace v posledních sto letech, mají pro mladou generaci poměrně malý význam, a ten ještě stále klesá. Výzkumy realizované s odstupem osmi let ukazují výrazné snížení vlivu či zhoršení postojů vůči všem sledovaným směrům. Ke zhoršování postojů a vlivu dochází u všech sledovaných sekulárních směrů i u katolicizmu. K zajímavému poznatku však dospíváme, když sledujeme dynamiku tohoto zhoršování.“
Zde se dostáváme k jádru překvapivého zjištění doc. Saka.
„Dynamika poklesu pozice sekulárních směrů je vyšší než dynamika poklesu pozice katolictví, a tak v tomto pádu došlo k proměně pozic jednotlivých směrů u mladé generace. Navzdory silnému trendu sekularizace české společnosti má u mladé generace nejsilnější pozici katolicizmus. K této nové ideové konfiguraci u mladé generace dochází spíše než v důsledku celogeneračních změn díky vyhraněné části mladé generace, jejíž podíl v populaci se pohybuje mezi 10 - 20 %, kteří jsou aktivními katolíky a s římskokatolickou církví se ztotožňují. U ostatních směrů se postoje k nim u celku populace rozvolňují a neexistuje ani tvrdé jádro příznivců těchto směrů, či je toto jádro početně velmi slabé.
Konzumismus, hedonismus a ztotožnění s masovou kulturou - tyto typy chování a životního způsobu, které jsou typické pro velkou část mladé generace - nejsou ani tak projevem nějakého společensko ideového směru, jako spíše projevem absence idejí, hodnot a světového názoru, byť jakéhokoliv.“
V části, kde citovaný sociolog vysvětluje důvody svého konstatování, říká:
„Zjištěné poznatky zásadním způsobem vstupují do zažitých stereotypů vnímání spirituality české společnosti. Zatímco spiritualita západních konzumních společností mívá i charakter společenské účasti na religiózním rituálu, typu našich účastí na oslavách 1. máje, česká spiritualita více obsahuje dimenzi niterného hledání a autentického směrování k transcendentnu.“
Závěr autora je nejen povzbudivý, ale především zavazující:
„Význam římsko katolické církve vyplývající z vlivu na mladou generaci je v současnosti poměrně značný. Tento vliv se bude do budoucna měnit v závislosti na tom, jak církev pochopí základní spirituální potřeby a trendy u mladé generace a promítne je do své činnosti.“
Mýlil by se tedy ten, kdo by podlehl jednostrannému pohledu. S půdou pro novou evangelizaci to v naší zemi není tak špatné, jak se mnohdy může zdát. Tím se netvrdí, že evangelizace je snadný úkol, spíše naopak. Jde o to objevovat pravou křesťanskou naději a s odvahou a důvěrou v Boží vedení se pustit do hledání účinných cest.
RaVat 6.3.2005
P. Jan Balík