Tušení o existenci skutečnosti, přesahující náš svět je opravdu společné všem civilizacím. Konkrétní podoby vztahu k ní jsou ovšem velmi různorodé. Jakou pozici mezi nimi zaujímá křesťanství a jak by měla následně vypadat výuka křesťanského náboženství?
Rozhodující odlišnost snad nejlépe vystihuje Filipova prosba "Pane, ukaž nám Otce a víc nepotřebujeme!", na kterou Ježíš odpověděl: "Tak dlouho jsem s vámi, Filipe, a ty mě neznáš? Kdo vidí mne, vidí Otce."
Křesťanský Bůh neexistuje jen "v nepřístupném světle" mimo tento svět, ale také v něm, často sice nepoznán, ale přesto zcela reálně. Proto je i křesťanské náboženství trochu zvláštní a křesťané byli dokonce někdy považováni za lidi nenáboženské, skoro-ateisty, protože nepořádali obvyklé obětní bohoslužby a jinde se jich odmítali účastnit. Žádná z uvedených definic náboženství nevystihuje křesťanský vztah k Bohu, zprostředkovaný evangeliem a přítomností Krista v církvi. Obsahem křesťanské výuky náboženství by tedy neměly být nějaké vědomosti, týkající se posvátna. Mělo by jít o zprostředkování Radostné zvěsti a otvírání cesty k víře v ni, k víře v Krista. Konkrétně to znamená předvést zájemcům, co je, jak vypadá život z této víry, a to tak, aby se o ni sami začali zajímat - asi jako když pozveme někoho ke společnému výletu do hor v naději, že se mu hory natolik zalíbí, že do nich s námi začne chodit pravidelně.
Je to náročnější, protože se přitom nedá zakrýt, nakolik jsme horami nebo vírou v Krista sami nadšeni, zároveň ale také jednodušší, protože to nevyžaduje nějaké zvláštní znalosti, ale jen nadšení pro věc a lásku k ní.
Pro RaVat/ceco Petr Kolář sj
Praha, 28. března 2001