Navigace: Tematické texty N Nebe, věčný posmrtný životNaděje na věčný život - rekolekce ve Vatikánu (9. 3. - 14. 3. 2025) 02. Věčný život nezávisí na morálním výkonu, ale na nezištné lásce

02. Věčný život nezávisí na morálním výkonu, ale na nezištné lásce

Cíl všech soudů

Podobenství o posledním soudu, o němž vypráví Matoušovo evangelium a které je zobrazeno na slavné Michelangelově fresce, bývá vykládáno jako výzva k lásce. Bližší analýza však odhalí překvapivý pohled: nejde o soud v tradičním smyslu, ale o prohlášení, které odhaluje skutečnost, již každý člověk prožívá. Kritériem pro přístup do Království není náboženská příslušnost, ale konkrétní láska k nejmenším bratřím a sestrám, kteří v evangelijní perspektivě představují Kristovy učedníky. Odpovědností křesťanů tedy není v první řadě konat dobro, ale umožnit ho konat druhým.

Toto podobenství navíc převrací běžný smysl pro posuzování: spravedliví i bezbožní projevují údiv nad královými slovy, což je znamením, že dobro, které v nich bylo vykonáno, bylo prožíváno přirozeně a nevědomě. To naznačuje, že přístup k věčnému životu nezávisí na morálním výkonu, ale na schopnosti žít v lásce bez vypočítavosti.

Katechismus uvádí, že na konci časů se plně projeví Boží království, které promění lidstvo a vesmír v „nové nebe a novou zemi“ (KKC 1042-1044). Tato naděje je zakořeněna v Kristově příslibu, který nás vyzývá, abychom v této perspektivě žili již nyní, bez úzkosti z výkonu, ale s důvěrou, že je to sám Bůh, kdo promění naše lidství ke svému obrazu a podobě podle onoho plánu lásky, který je od počátku.

Ježíš ohlásil věčný život nikoli jako budoucí a vzdálenou skutečnost, ale jako stav, který je již nyní dostupný těm, kdo slyší jeho slovo a věří v Otce (Jan 5,24). Evangelium nás vyzývá, abychom si uvědomili, že věčný život již začal: projevuje se ve způsobu, jakým žijeme a milujeme, a otevíráme se tak proměňující Boží přítomnosti. Skutečným překvapením posledního soudu bude zjištění, že Bůh od nás neočekával nic jiného než to, že nás plně uzná za své děti, které jsou již ponořeny do jeho věčnosti.


Shrnutí meditace kazatele papežského domu P. Roberto Pasolini OFMCap
Překlad Martin Jarábek
Se svolením převzato z webu Slovenské sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Čtení z dnešního dne: Úterý 1. 4. 2025, Úterý 4. postního týdne

Ez 47,1-9.12;

Komentář k Jan 5,1-3a.5-16: Ježíš uzdravuje i v sobotní den. Naráží na předpisy. Nepatřím k těm, kdo úzkostlivě dbají nařízení, ale na svobodné Boží působení žárlí?

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: