Navigace: Tematické texty D Duch svatý, letniceDuch svatý a nevěsta: Duch svatý vede Boží lid k Ježíši, naší naději - cyklus katechezí 09. část: „Věřím v Ducha svatého. Duch svatý ve víře církve.“

09. část: „Věřím v Ducha svatého. Duch svatý ve víře církve.“

V dnešní katechezi přejdeme od toho, co nám bylo o Duchu svatém zjeveno v Písmu svatém, k tomu, jak je Duch svatý přítomen a působí v životě církve, v našem křesťanském životě.

V prvních třech stoletích církev necítila potřebu výslovně formulovat svou víru v Ducha svatého. Například v nejstarším vyznání víry církve, takzvaném Apoštolském vyznání víry, se po prohlášení: „Věřím v Boha Otce, stvořitele nebe a země, i v Ježíše Krista, který se narodil, zemřel, sestoupil do pekel, vstal z mrtvých a vstoupil na nebesa“, dodává: „[Věřím] v Ducha svatého“ a nic víc, bez jakéhokoli upřesnění.

Církev však k upřesnění této víry přiměla až hereze. Když tento proces začal - u svatého Atanáše ve čtvrtém století - právě církevní zkušenost s posvěcujícím a božským působením Ducha svatého přivedla církev k jistotě o plném božství Ducha svatého. K tomu došlo na ekumenickém koncilu v Konstantinopoli v roce 381, který definoval božství Ducha svatého známými slovy, která dodnes opakujeme ve vyznání víry: „Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků“.

Říci, že Duch svatý „je Pán“, znamenalo říci, že sdílí „panství“ Boha, které patří světu Stvořitele, nikoli světu tvorů. Nejsilnějším tvrzením je, že mu náleží stejná sláva a úcta jako Otci a Synu. Je to argument rovnocenné úcty, který byl velmi cenný pro svatého Basila Velikého, jenž byl hlavním tvůrcem této formulace: Duch svatý je Pán, je to Bůh.

Koncilní definice nebyla cílovým bodem, ale východiskem. A opravdu, jakmile byly překonány historické důvody, které bránily výslovnějšímu potvrzení božství Ducha svatého, bylo klidně vyhlášeno v bohoslužbě církve a v její teologii. Již svatý Řehoř Naziánský po tomto koncilu bez jakýchkoliv výhrad potvrdil: „Je tedy Duch svatý Bůh? Jistě! Je stejné podstaty? Ano, je-li pravým Bohem“ (Oratio 31, 5.10).

Co nám, dnešním věřícím, říká článek víry, který každou neděli pronášíme při mši: „Věřím v Ducha svatého“? V minulosti se týkal především tvrzení, že Duch svatý „vychází z Otce“. Latinská církev toto tvrzení brzy doplnila tím, že do mešního vyznání víry přidala, že Duch svatý „vychází i ze Syna“. Protože v latině se výraz „a ze Syna“ nazývá „Filioque“, vznikl tím spor známý pod tímto názvem, který byl důvodem (nebo záminkou) mnoha sporů a rozdělení mezi církví Východu a Západu. Rozhodně není na místě zabývat se zde touto otázkou, která navíc v atmosféře dialogu navázaného mezi oběma církvemi ztratila ostrost minulosti a dnes umožňuje doufat v plné vzájemné přijetí, jako jeden z hlavních „usmířených rozdílů“. Rád používám tento výraz: „usmířené rozdíly“. Mezi křesťany je tolik rozdílů: ten je z téhle školy, ten z jiné; ten je protestant, ten zase... Důležité je, že tyto rozdíly jsou smířeny, v lásce kráčejí společně.

Po překonání tohoto kamene úrazu si dnes můžeme vážit pro nás nejdůležitější výsady, která je hlásána v článku Vyznání víry, totiž že Duch svatý je „dárcem života“, to znamená, že dává život. Ptáme se sami sebe: jaký život Duch svatý dává? Na počátku, při stvoření, dává Boží dech Adamovi přirozený život; ze sochy z bláta z něj činí „živou bytost“ (srov. Gn 2,7). Nyní, v novém stvoření, je Duch svatý tím, kdo dává věřícím nový život, život Kristův, nadpřirozený život Božích dětí. Pavel může zvolat: „Zákon Ducha, který dává život v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti.“ (Řím 8,2).

Jaká velká a útěšná zpráva z toho všeho plyne pro nás? Je to skutečnost, že život, který nám dává Duch svatý, je život věčný! Víra nás osvobozuje od hrůzy z toho, že bychom si museli přiznat, že zde všechno končí, že neexistuje žádné vykoupení z utrpení a nespravedlnosti, které na zemi panují. Další apoštolovo slovo nás ujišťuje: „A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který z mrtvých vzkřísil Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelná těla svým Duchem, který sídlí ve vás.“ (Řím 8,11). Duch přebývá v nás, je v nás.

Pěstujme tuto víru také pro ty, kteří o ni často bez vlastní viny přicházejí a nedokážou se v životě orientovat. A nezapomínejme děkovat tomu, kdo nám svou smrtí tento neocenitelný dar získal!


Témata: Život

Související texty k tématu:

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 4. 2025, Středa 4. postního týdne

Iz 49,8-15;

Komentář k Jan 5,17-30: Nestává se i mně, že činnost Boží chci mít jaksi pod kontrolou? Ten, který se vymyká našim představám, na moji omezenost shlíží s úsměvem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: