Dny adventu se podobají  tichému klepání na naše nitra,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty D Duch svatý, letniceDuch svatý a nevěsta: Duch svatý vede Boží lid k Ježíši, naší naději - cyklus katechezí 09. část: „Věřím v Ducha svatého. Duch svatý ve víře církve.“

09. část: „Věřím v Ducha svatého. Duch svatý ve víře církve.“

V dnešní katechezi přejdeme od toho, co nám bylo o Duchu svatém zjeveno v Písmu svatém, k tomu, jak je Duch svatý přítomen a působí v životě církve, v našem křesťanském životě.

V prvních třech stoletích církev necítila potřebu výslovně formulovat svou víru v Ducha svatého. Například v nejstarším vyznání víry církve, takzvaném Apoštolském vyznání víry, se po prohlášení: „Věřím v Boha Otce, stvořitele nebe a země, i v Ježíše Krista, který se narodil, zemřel, sestoupil do pekel, vstal z mrtvých a vstoupil na nebesa“, dodává: „[Věřím] v Ducha svatého“ a nic víc, bez jakéhokoli upřesnění.

Církev však k upřesnění této víry přiměla až hereze. Když tento proces začal - u svatého Atanáše ve čtvrtém století - právě církevní zkušenost s posvěcujícím a božským působením Ducha svatého přivedla církev k jistotě o plném božství Ducha svatého. K tomu došlo na ekumenickém koncilu v Konstantinopoli v roce 381, který definoval božství Ducha svatého známými slovy, která dodnes opakujeme ve vyznání víry: „Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků“.

Říci, že Duch svatý „je Pán“, znamenalo říci, že sdílí „panství“ Boha, které patří světu Stvořitele, nikoli světu tvorů. Nejsilnějším tvrzením je, že mu náleží stejná sláva a úcta jako Otci a Synu. Je to argument rovnocenné úcty, který byl velmi cenný pro svatého Basila Velikého, jenž byl hlavním tvůrcem této formulace: Duch svatý je Pán, je to Bůh.

Koncilní definice nebyla cílovým bodem, ale východiskem. A opravdu, jakmile byly překonány historické důvody, které bránily výslovnějšímu potvrzení božství Ducha svatého, bylo klidně vyhlášeno v bohoslužbě církve a v její teologii. Již svatý Řehoř Naziánský po tomto koncilu bez jakýchkoliv výhrad potvrdil: „Je tedy Duch svatý Bůh? Jistě! Je stejné podstaty? Ano, je-li pravým Bohem“ (Oratio 31, 5.10).

Co nám, dnešním věřícím, říká článek víry, který každou neděli pronášíme při mši: „Věřím v Ducha svatého“? V minulosti se týkal především tvrzení, že Duch svatý „vychází z Otce“. Latinská církev toto tvrzení brzy doplnila tím, že do mešního vyznání víry přidala, že Duch svatý „vychází i ze Syna“. Protože v latině se výraz „a ze Syna“ nazývá „Filioque“, vznikl tím spor známý pod tímto názvem, který byl důvodem (nebo záminkou) mnoha sporů a rozdělení mezi církví Východu a Západu. Rozhodně není na místě zabývat se zde touto otázkou, která navíc v atmosféře dialogu navázaného mezi oběma církvemi ztratila ostrost minulosti a dnes umožňuje doufat v plné vzájemné přijetí, jako jeden z hlavních „usmířených rozdílů“. Rád používám tento výraz: „usmířené rozdíly“. Mezi křesťany je tolik rozdílů: ten je z téhle školy, ten z jiné; ten je protestant, ten zase... Důležité je, že tyto rozdíly jsou smířeny, v lásce kráčejí společně.

Po překonání tohoto kamene úrazu si dnes můžeme vážit pro nás nejdůležitější výsady, která je hlásána v článku Vyznání víry, totiž že Duch svatý je „dárcem života“, to znamená, že dává život. Ptáme se sami sebe: jaký život Duch svatý dává? Na počátku, při stvoření, dává Boží dech Adamovi přirozený život; ze sochy z bláta z něj činí „živou bytost“ (srov. Gn 2,7). Nyní, v novém stvoření, je Duch svatý tím, kdo dává věřícím nový život, život Kristův, nadpřirozený život Božích dětí. Pavel může zvolat: „Zákon Ducha, který dává život v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti.“ (Řím 8,2).

Jaká velká a útěšná zpráva z toho všeho plyne pro nás? Je to skutečnost, že život, který nám dává Duch svatý, je život věčný! Víra nás osvobozuje od hrůzy z toho, že bychom si museli přiznat, že zde všechno končí, že neexistuje žádné vykoupení z utrpení a nespravedlnosti, které na zemi panují. Další apoštolovo slovo nás ujišťuje: „A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který z mrtvých vzkřísil Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelná těla svým Duchem, který sídlí ve vás.“ (Řím 8,11). Duch přebývá v nás, je v nás.

Pěstujme tuto víru také pro ty, kteří o ni často bez vlastní viny přicházejí a nedokážou se v životě orientovat. A nezapomínejme děkovat tomu, kdo nám svou smrtí tento neocenitelný dar získal!


Témata: Život

Související texty k tématu:

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 35,1-6a.10; Žalm Žl 146,6c-7.8-9a.9bc-10; Jak 5,7-10
Mt 11,2-11

Liturgii i lekcionáři dnešní neděle vládne téma radosti; radost patří k celému adventu. Jejím pramenem je skutečnost, že každý jednotlivý život i celé dějiny lidstva pronikla a obnovila spása. Tato radost se staví proti každému pesimismu, který nevidí skutečnost spásy a nechce ji uznat, tato radost je opakem nedůvěry v Boží příslib a jeho splnění v Kristu. Významná je však i výzva dnešního evangelia, upozorňující každého křesťana, aby nezaměňoval pravou radost za triumfalismus, vnitřní pokoj za vnější projevy moci a Mesiáše za pouhého pozemského vladaře. K záměně může dojít velmi snadno, vždyť i Jan Křtitel se nevyhnul otázkám a pochybnostem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...
(20. 12. 2025) Vánoce nejsou jen idylickým svátkem, ale znamením Boží blízkosti v každé naší těžké situaci.

Doporučené knihy (prosinec 2025)

Doporučené knihy (prosinec 2025)
(12. 12. 2025) Čtenáři webu vira.cz se často ptají na tipy na kvalitní knihy, které by se hodily (nejen) jako vánoční dárky. Proto jsme…

Přímluvy - 3. neděle adventní, cyklus A / 14. 12. 2025

(11. 12. 2025) Bůh povzbuzuje svůj lid, aby neztrácel naději. Proto mu s důvěrou svěřme své prosby:  

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2025) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12.…

Andělský strom - sbírka na podporu dětí vězňů

(6. 12. 2025) Kupte dárek, zapojte se do balení nebo  přispějte ve sbírce dětem vězňů. 

Svatý Mikuláš - materiály pro děti

Svatý Mikuláš - materiály pro děti
(5. 12. 2025) Podklady pro práci s dětmi: vyprávění s obrázky / katecheze / rébusy, luštěnky, bludiště / omalovánky / vyrábění,…

Přímluvy na 2. neděli adventní, cyklus A / 7. 12. 2025

(5. 12. 2025) Bůh slibuje příchod Spasitele.[1] Otevřeme mu svá srdce a pozvěme ho do míst ve světě i v našich životech, která…