Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Desatero Božích přikázání
Desatero Božích přikázání
Pro postoj k desateru je důležité přesvědčení sv. Pavla, že cesta k cíli není Mojžíšův zákon (a tedy desatero), nýbrž Kristův kříž.
Zákon jako vychovatel pro Krista přestal formálně zavazovat, a to Zákon celý, nejen jeho rituální a občanskoprávní, ale i etické partie, protože rabíni Zákon nerozdělovali na části trvale a dočasně platné.
Časem se však poznalo, že láska, probuzená vírou, potřebuje v rozmanitých životních situacích oporu pro orientaci. Znovu bylo oceněno desatero, jako nápověda a orientace pro život v lásce... (Dle J. Skoblíka)
Srovnávací tabulka znění desatera:
Ex 20,2-17 | Dt 5,6- 21 | Katechetická formule |
Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | Já jsem Pán, tvůj Bůh: |
Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | 1. Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. |
Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval. | Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech i do třetího a čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval. |
2. Nevezmeš jména Božího nadarmo. |
Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý. | Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat... ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty. Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku. |
3. Pomni, abys den sváteční světil. |
Cti svého Otce a svou matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh | Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh. |
4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. |
Nezabiješ. | Nezabiješ. |
5. Nezabiješ. |
Nesesmilníš. | Nesesmilníš. |
6. Nesesmilníš |
Nepokradeš. | Nepokradeš. |
7. Nepokradeš |
Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. Nebudeš dychtit po domě svého bližního. | Nevydáš proti svému bližnímu falešné svědectví. |
8. Nepromluvíš křivého svědectví. |
Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. | Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. |
9. Nepožádáš manželky bližního svého. 10. Nepožádáš statku bližního svého. |
Více se o desateru dočtete:
- v Katechismu katolické církce, konkrétně od paragrafu 2052 do paragrafu 2557.
- ve skriptech křesťanské etiky ThDr. Jiřího Skoblíka, které je možno si i stáhnout. Pojednání o desateru naleznete zde