Navigace: Tematické texty E Evangelizace, misieDelší texty Evangelizace - proč, co, kdo, jak?
Evangelizace - proč, co, kdo, jak?
Evangelizace, misie
* PROČ?
Nejlepší služba spoluobčanům je hlásání evangelia.
(Redemptoris missio)
Evangelium je pravda, která osvobozuje a která jediná může poskytnout mír v srdci.
(Evangelii nuntiandi)
Nenechal jsem si pro sebe tvou spravedlnost, nezatajil jsem tvou lásku a tvou věrnost...
(Ze Žl 40)
Víra musí být být nabídnuta, protože všichni lidé "mají právo poznat bohatství Kristova tajemství".
Naše doba má v sobě cosi fascinujícího a současně i dramatického. Zatímco na jedné straně se lidé ženou za materiálním úspěchem a zdá se, jako by se stále víc ponořovali do konzumního materialismu, na druhé straně se projevuje stále víc úzkostlivé hledání smyslu života a potřeba vnitřního života. Církev vlastní neocenitelná duchovní dobra, která může lidstvu nabídnout: je to Kristus, který sám sebe označil jako "cestu, pravdu a život". Člověk, který chce sám sebe pochopit až do hlubin, musí se přiblížit Kristu.
(Redemptoris missio)
Kdo nachází Boha, nachází ho pro všechny.
(Saint - Exupery)
CO?
Misie mají pouze jediný cíl, totiž sloužit člověku tím, že mu zjeví lásku Boží.
(Redemptoris missio)
Základním programem církve je seznámit lidi s Kristem. Vrcholem evangelizace je jasné vyznání, že v Ježíši Kristu se poskytuje každému člověku možnost spásy jako dar Boží.
Spása je osvobození ode všeho, co člověka trápí a utlačuje, a především pak osvobození od hříchu a od zlého ducha. Přináší i radost z toho, že my známe Boha a on zná nás.
(Evangelii nuntiandi)
KDO?
Ze Skutků apoštolů vysvítá, že v prvním období církve misie byly chápány jako samozřejmé ovoce křesťanského života, jako úkol pro každého věřícího.
Misijní poslání platí pro všechny křesťany, pro všechny diecéze a farnosti.
(Redemptoris missio)
Ježíš evangelium přinesl a jeho lidé jsou tu proto, aby jej roznesli.
(Pavel Korosin)
JAK?
Je nutno hlásat zejména svědectvím vlastního života. Člověk dnešní doby věří víc svědectví než učitelům. Toto ale nestačí, protože naše svědectví musí být objasněno "důvody naší naděje" - jasným a nepochybným hlásáním.
(Evangelii nuntiandi)
Čtyři základní pravdy hlásání křesťanství (kerygma):
1) Bůh každého miluje a má s ním dobrý plán.
2) Hříchem je ale každý od dobrého Boha oddělen.
3) V Ježíši Kristu je nabídnuta záchrana a nové spojení s Bohem.
4) Tato záchrana v Ježíši Kristu a nový život z Ducha jsou nabídnuty každému člověku.
Evangelizace nebude nikdy možná bez působení Ducha svatého, neboť on působí v každém hlasateli, vnuká mu slova, jež by ho sama od sebe nenapadla a uschopňuje duši toho, kdo naslouchá. Poselství evangelia je schopno samo od sebe vzbudit víru.
(Evangelii nuntiandi)
Poslání se tedy nezakládá na lidské schopnosti, ale na moci zmrtvýchvstalého Pána.
(Redemptoris missio)
Nemějte strach jít do ulic a na veřejná místa a jako první apoštolové hlásat radostnou zvěst spásy! Teď není doba stydět se za evangelium. Nyní je čas k tomu, aby bylo hlásáno ze střech. Evangelium nesmí být ukrýváno ani ze strachu, ani z lhostejnosti. Musí být vystaveno na oči tak, aby lidé viděli jeho světlo a chválili nebeského Otce.
(Jan Pavel II.)
Bože, koho dnes oslovíš?
Rád bych byl i já tvým nástrojem!
Autor: IMA
Související texty k tématu:
Evangelizace, misie
- Nemějte strach jít do ulic a na veřejná místa a jako první apoštolové hlásat radostnou zvěst spásy na náměstích měst, městeček a vesnic.
- Co a jak zvěstovat dnešnímu člověku? Evangelium má být pro posluchače dobrou zprávou, nikoliv nudným, nervózním či školometským napomínáním.
- Církev nikdy nebude tak lákavá, jako Bůh sám... Východiskem všech snah o živější církev není pohled na církev samotnou.
- Misie byla vepsána do DNA každého křesťana Zapojení všech pokřtěných...
- Apoštolát laiků: právo i úkol Když mluví koncil o apoštolské činnosti laiků mluví o ní jako o jejich vlastním úkolu, nikoliv o nějakém nouzovém řešení.
- Bez Ducha svatého je evangelium mrtvou literou...
- Evangelizace se vždy rozvíjela společně s pomáháním lidem... (Benedikt XVI.) Olivier Clement, nazval uplynulé století obdobím rozvodu mezi svátostí oltáře a svátostí chudého.
- Misie NENÍ jen pro misionáře v dalekých zemích Co rozumět pod slovem „misie“?
- Jak dělat misii a neodpuzovat? Nejde v prvé řadě o to, aby byla církev přítomna na všech rozích ulic a naháněla do kostelů ty, kdo v ní nežijí.
- Jako církev se orientujeme jen na věřící a zapomínáme, že jsme posláni i k nevěřícím – to jsou ty ztracené ovce z podobenství o pastýři, který opustí své stádo a jde hledat…
- Jako dítě jsem zjistil, že moji kamarádi nechodí do kostela. To mě přivedlo k misii. Je třeba hledat Boha tam, kde se s námi chce setkat on, a nikoliv tam, kde si myslíme, že ho potkáme…
- Jenom pod vlivem… Živé a osobní poznání Krista nepochází z nás samých, nelze si ho žádným způsobem vydobýt, ale je výhradně darem Ducha svatého.
- Na ateistickém gymnáziu jsem učil náboženství Takzvaný svět bez víry.
- Nezvěstovat evangelium katolickým ptydepe Rychlé kulturní změny vyžadují, abychom věnovali ustavičnou pozornost snaze vyjadřovat trvalé pravdy jazykem, který umožňuje rozpoznat jejich neustálou novost.
- Prvotní církev v první řadě neanalyzovala situaci, ale modlila se... Uprostřed těžkostí a v ohrožení se první křesťanské společenství nepokouší o nějakou analýzu toho, jak reagovat...
- V čem byl úspěch misie sv. Cyrila a Metoděje? Kdo vede druhé ke Kristu, nesmí dirigovat, komandovat, manipulovat a uniformovat...
- Evangelizace - PROČ, CO, KDO JAK? (odkaz na vira.cz)
- Kurzy Alfa (odkaz)