Navigace: Tematické texty P Pastorační péčePastorační péče v méně obvyklých situacích - část II. (P. ThLic. Aleš Opatrný) III. Fáze přijetí neblahé zprávy o zdravotním stavu ( dle dr. Šestákové)

III. Fáze přijetí neblahé zprávy o zdravotním stavu ( dle dr. Šestákové)

1. Zavírání očí

Fáze obranná - pacient tak hledá pomoc ve své nesnázi. Není ochoten zprávu o svém stavu akceptovat a intelektem zpracovat

Nemocnému je třeba dopřát čas, netlačit ho k přijetí pravdy. Je třeba vidět rozdíl mezi jeho stav popírajícími výpověďmi a mezi tím, co si opravdu myslí.





2. Zloba

Hledá se viník. Návštěvy přijímá nemocný bez radosti, s určitou pasivní agresivitou.

Zde by se mělo víc s nemocným mlčet. Jeho zlobné reakce není třeba vyvracet natož morálně hodnotit. Naslouchající může plnit jakousi roli "odpadkového koše".





3. Vyjednávání

Je to fáze prchavá, jde v ní o oddálení. Pacient se často chová trochu jako dítě, čeká "odměnu" za léčení, které podstupuje. („Když budu ukázněně akceptovat léčení a doporučení, které mi lékař dá, musím být za to odměněn takovým a takovým zlepšením zdravotního stavu"). Pacient nezřídka žádá ošetřující personál, aby mu takové zlepšení slíbil a jako sankci za nesplnění "nabízí" vysazení léčby apod.

Je zde na místě trpělivá vlídnost, která bez agresivity vrací pacienta do reálu a k postojům dospělého člověka. Nemusí být ovšem úspěšná.





4. Deprese

a) deprese reaktivní.
Pacient má tváří v tvář své nemoci pocity studu, viny (za nemoc, za to, že si ji způsobil, za to, že potřebuje ošetřování a dělá tak druhým obtíže, apod.).

Zde bývá vhodné oslovit rodinu, působit ke zintenzivnění kontaktů, které mohou rozptylovat pocity viny. I nemocný potřebuje být pravdivě ujištěn o tom, že je důležitý, že je druhým přínosem, i když se o něho musejí starat a on už nedělá to, co dělal dříve. "Jsi pro nás důležitý i tady a teď".


b) deprese přípravná

Uvědomuje si, že bude ještě hůř, vnímá trvalost ztrát, které nemoc a umírání přinesla a přinese, vnímá nevratnost svého vztahu.

Neříkat:"Nesmíš se tomu poddávat!", prohlubuje to pocity viny. Pacient ovšem potřebuje někoho, s kým může všechny své smutky, obavy a špatné prognózy probrat. Není třeba ho utěšovat (a už vůbec ne utěšovat planými nadějemi), je třeba naslouchat s účastí a snést i řeč o nejtemnějších prognózách. I zde může pomoci dobře jen ten, kdo nemoc a výhled na smrt pacienta akceptoval.





5. Souhlas - smíření

Je to fáze osvobození od krutých pocitů viny a od strachů ze ztrát. Do této fáze ovšem nedospěje každý.

Pacient nemá být v této fázi přesvědčován o opaku, o zlepšení, nemá být "přiváděn na jiné myšlenky", tedy nemá být odváděn od myšlenek na smrt. Ovšem to neznamená, že mu už nebudeme jiná témata sdělovat. Chce-li, může a má být třeba doposledka aktivním účastníkem starostí a radostí své rodiny a svých přátel.

Větší péči než pacient potřebuje v této fázi zpravidla jeho rodina!

Jestliže nemocný neví o své „cestě ke konci", nemůže dojít k vyrovnání. Ošidili bychom ho o to, pokud mu za každou cenu stav věci tajíme. Je dobré s nemocným místo nereálných slibů, útěch a plánů plánovat „malé uskutečnitelné radosti".

"Poslední přání nemocného" (podobně jako u odsouzených k smrti v románech i někdy ve skutečnosti) pokud možná splnit. Neodkládat!


Potřeby, které musíme sytit:
- strava
- relaxace (meditace, hudba, apod.)
- dotek (třeba několikrát denně promasírovat)
- hudba - k hudbě máme vztah zpravidla celý život, asi už od prenatálního stadia
- neztratit pohyblivost, pokud u nemocného je a je dále možná
- práce s mentálními schopnostmi: četba, psaní, arteterapie
- bilančně vedené rozhovory a pomoc při řešení otázek minulosti


Důležité zásady:
1. Každý umírající by měl mít v terminálním stadiu svého průvodce a dostatečnou péči.

2. Člověk by měl odcházet s vyrovnanými účty.


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Dan 7,13-14; Žalm Žl 93,1ab.1c-2.5; Zj 1,5-8
Jan 18,33b-37

Reakce Evropy po první světové válce byla z hlediska křesťanství na první pohled zcela zdrcující. Většina států se vzdala křesťanství jako oficiálního náboženství a deklarovaly víru jako soukromou záležitost občanů. Jak v takovém světě může Ježíš vládnout? Kristus se v evangeliích cíleně vyhýbá provolání králem. Nikdy se nepostavil do čela politické síly. Jeho spása vede jinudy. Sklání se k nejposlednějším z lidí, pozvedá je, uzdravuje, dává naději. Vymítá démony a vede k rozhodnutí žít z dobra a zřeknout se Zla. Jeho království jako světlo proniká systémy, ekonomické koncepty, ideologie, protože je osobní, staví na důvěrném setkání člověka s Bohem, s Dobrem, které zasahuje srdce. Spása nabízená zdarma všem bez výjimky je stálý Boží vklad do světa a přikázání milovat zůstává neměnným zákonem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Advent

Advent
(30. 11. 2024) Základní informace, texty na nástěnky, adventní věnec, Advent pro děti....

Poselství papeže František mládeži celého světa

Poselství papeže František mládeži celého světa
(23. 11. 2024) k 39. světovému dni mládeže, který se slaví po celém světě 24. listopadu 2024, na téma: Ti, kdo doufají v Pána,…

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2024) Datum 1. adventní neděle...

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů
(21. 11. 2024) Vyšel nový soubor předtištěných textů na nástěnky pro období Advent 2024 – Kriste Krále 2025. Texty si…

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2024) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…