Navigace: Tematické texty S Smrt, umíráníCírkevní dokumenty Křesťanské zjevení vylučuje reinkarnaci a hovoří spíše o naplnění (Tertio millennio adveniente)

Křesťanské zjevení vylučuje reinkarnaci a hovoří spíše o naplnění (Tertio millennio adveniente)

Když svatý Pavel mluví o narození Syna Božího, říká, že se tak stalo "v plnosti času" (Gal 4, 4). Skutečně se čas naplnil, protože skrze vtělení Bůh vstoupil do dějin lidstva. Věčnost vstoupila do času: jaké větší "naplnění" může ještě být? K jakému jinému "naplnění" by mohlo dojít? Byly vymyšleny tajemné kosmické cykly, v nichž prý se věčně opakují dějiny veškerenstva a hlavně člověka. Člověk vzchází ze země a do ní se také navrací (srov. Gn 3, 19): to je při pohledu na věc zjevné. Ale v člověku je neuhasitelná touha žít věčně. Co si má myslet o životě po smrti? Spekulovalo se také o různých formách reinkarnace: jak člověk prožil předchozí život, tak prý bude prožívat další, buď lepší nebo horší, až dosáhne úplného očištění. Tato víra, pevně zakořeněná v některých východních náboženstvích, může mimo jiné naznačovat, že člověk si nechce připustit s klidnou myslí neodvolatelnost smrti. Je přesvědčen, že jeho přirozenost je nutně duchovní a nesmrtelná.

Křesťanské zjevení vylučuje reinkarnaci a hovoří spíše o naplnění, jehož má člověk během jednoho života na zemi dosáhnout, jak je k tomu vybízen. Naplnění svého vlastního osudu dosáhne ovšem člověk tak, že upřímně daruje sám sebe, a tento dar se může uskutečnit jedině v setkání s Bohem. Člověk tedy nalézá svou plnou dokonalost v Bohu: to je Kristem zjevená pravda. Člověk se naplňuje v Bohu, který mu vyšel vstříc skrze svého věčného Syna. Díky tomuto příchodu Boha na zem dosáhl lidský čas, započatý stvořením, své plnosti. "Plnost času" je ve skutečnosti pouze věčnost, ba dokonce - ten, který je věčný, totiž Bůh. Vkročit do "plnosti času" proto znamená dospět ke konci času a překročit jeho hranice, abychom v Boží věčnosti získali jeho naplnění.

/Tertio millennio adveniente,9/


Čtení z dnešního dne: Pondělí 7. 4. 2025, Pondělí 5. postního týdne

Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62;

Komentář k Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62: Bůh zjednává právo – to je překlad jména Daniel. A potřebuje ke spolupráci moudré lidi. Budu stát na jeho straně – proti pomluvám, které se nevyhýbají ani církvi…

Zdroj: Nedělní liturgie

Květná neděle

Květná neděle
(7. 4. 2025) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

Velikonoce - pracovní listy pro děti

(7. 4. 2025) Pracovní listy k Velikonocům - k doplnění, přečtení, vybarvení i dokreslení...

VI. Národní pouť za hospice 26. 4. 2025

(4. 4. 2025) Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče zve všechny příznivce a podporovatele tohoto díla na pouť za Boží…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 5. neděli postní cyklu C (6. 4. 2025)

(3. 4. 2025) Ježíš nikoho neodsuzuje, ale otevírá cestu k novému životu. Proto s důvěrou svěřme Bohu všechny své…

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…