Navigace: Tematické texty O ObráceníDelší texty Křesťanství (Walter Kasper)

Křesťanství (Walter Kasper)

Křesťanská zvěst je realistická, protože bere vážně skutečnost každé jednotlivé osoby a její nezadatelné odpovědnosti za celek a v celku. Tuto odpovědnost chápe jako odpovědnost před Bohem. Jen on zná srdce člověka. Nejde mu o to, aby odsuzoval, ale aby odpouštěl. O vině a hříchu lze křesťansky dobře mluvit pouze na pozadí zvěsti o slitování, milosti a odpuštění. Toto učení je možno uvést pouze na tomto pozadí, teprve na něm je lze pochopit. Neboť naše zloba a neláska se nám plně ukazuje teprve při pohledu na Boží lásku a Boží dobrotu. Avšak také naopak platí, že zvěst o spáse a vykoupení je realistická a vážná pouze při pohledu na zlo a hřích. Tuto zvěst nelze rozdělovat. Když už nemáme odvahu mluvit o hříchu a vině a když už nehlásáme zvěst o obrácení, pak se zvěst o vykoupení stává zbožným, ale prázdným povídáním a chlácholením. ...

Křesťanství bere zlo vážně a tím ho zároveň relativizuje. Nepodrobuje se mu defétisticky, nýbrž staví proti němu naději ve vždy větší skutečnost Boha a jeho vykoupení. Světlo, kterým vykoupení ozařuje svět, je to jediné, co může zabránit zoufalství a co v posledku dává za pravdu nezničitelné naději člověka, je jí právo, povzbuzuje ji a naplňuje.

(Walter Kasper: O víře, Brno, Cesta, 199O, 45)


Církev jakožto Boží lid, shromážděný bratrsky a sestersky ze všech národů, ras a pohlaví, je tedy Boží protiakcí proti chaosu způsobenému hříchem. Církev vstupuje v život stále zjevněji v té míře, jak postupují Boží dějiny s lidmi. Je počátkem, znamením a nástrojem míru a smíření, které přislíbil Bůh a po nichž všichni touží. V církvi se rozdělené a znepřátelené lidstvo znovu spojuje v základních přesvědčeních a orientacích života; v ní se cizinci stávají přáteli. (53) ...

Jednotlivý člověk není ve své osobní víře sám; víru přijímáme od těch, kteří uvěřili před námi, a jsme ve víře neseni vírou celého společenství věřících. Vždycky věříme v církvi a s církví. (54)

Věřit v církvi a s církví, to není důvod pro fixní ideologické stanovisko a pro církevní triumfalismus; věřit v církvi a s církví naopak znamená jít v církvi a s církví cestou trvalého obrácení a stále nového naslouchání Božímu slovu. (57) ...Církev může být novým způsobem věrohodná právě jako církev putující, která je sama kající. (57-58)

(Walter Kasper: O víře, Brno, Cesta, 199O, 53-58)


Témata: Obrácení

Čtení z dnešního dne: Středa 2. 4. 2025, Středa 4. postního týdne

Iz 49,8-15;

Komentář k Jan 5,17-30: Nestává se i mně, že činnost Boží chci mít jaksi pod kontrolou? Ten, který se vymyká našim představám, na moji omezenost shlíží s úsměvem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry

Doporučujeme knížku: Jak dál po křtu dítěte - Příručka pro rodiče a kmotry
(30. 3. 2025) Jak můžou rodiče a kmotři pomoci dětem a dospívajícím s tím, aby důvěřovali Bohu a navázali vztah s Ježíšem Kristem?…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 4. neděli postní cyklu C (30. 3. 2025)

(28. 3. 2025) Bůh nás vysvobozuje ze všech našich obav. Proto mu svěřme všechny, kteří jeho pomoc potřebují:

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2025) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci

Klášter Drasty je svědectví o Boží moci
(26. 3. 2025) Ecclesia podcast tentokrát zavítal přímo mezi sestry karmelitky, aby společně nahlédli do jedinečného příběhu…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2025) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2025) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby: