Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty U UtrpeníDelší texty Lehkomyslný člověče (Raniero Cantalamessa)

Lehkomyslný člověče (Raniero Cantalamessa)

/Bible mluví o "utrpení Boha": trápí se (Gn 6,6), lidé mu působí trýzeň (Ž 78,4O), Mi 6,3; Iz 1,2./
Bůh se však nesouží kvůli sobě, jako by snad o něco přicházel, ale kvůli člověku, který tak ztrácí cestu. Jedná tak z čisté lásky. Bible se neobává odhalit jakousi Boží "bezmocnost", způsobenou láskou k člověku. (115-16)
/Bůh trpí, když musí trestat - Oz 11,8-9/

Slova "utrpení" a "soužení" mají v souvislosti s Bohem analogicky jiný záznam než v souvislosti s člověkem. U Boha jde o nekonečně svobodné utrpení, nezpůsobené žádnou nutností nebo osudem, které nepoškozuje ostatní Boží atributy. Naopak je potvrzuje, ačkoli nechápeme jak. ... Někteří ze starověkých Otců poznamenali, že radikální neschopnost utrpení by naopak pro Boha byla omezením a známkou omezení svobody. Bůh může i trpět, chce-li to, a on chce, protože miluje. Utrpení není u Boha známkou jeho nekonečné svrchovanosti a moci o nic méně než jí jsou ostatní známky jeho dokonalosti. Totéž je nutno opakovat i o proslulém "Božím hněvu", o němž se v bibli, včetně Nového zákona, tolik mluví. Je pouhým projevem lásky, protože je vždy hněvem nad hříchem, nikdy nad hříšníkem:

Což si libuji ve smrti svévolníka? Je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ? (Ez 18,23) Bůh hříšníka postihuje a zastrašuje právě proto, aby ho zachránil před hříchem, zasazuje mu rány v čase, aby ho uchránil pro věčnost, i když tuto poslední pravdu nepochopili adresáti zjevení zcela jasně hned zpočátku. Bůh se ve skutečnosti smilovává nade všemi a nezavrhuje nic z toho, co stvořil; pokud trestá a kárá, činí tak proto, aby lidé zanechali ničemností a uvěřili v něj (srv. Mdr 11,23-12,2). U Boha je hněv projevem jeho transcendentní svatosti. (118-19)

To nám pomáhá k ujasnění si představy o Otcově postoji k tajemství spásy. Nebyl nepřítomen, na nebi, když jeho Syn vystupoval na Kalvárii. Naopak, byl s ním: Mne necháte samotného - pravil Ježíš apoštolům - ale nejsem sám, neboť Otec je se mnou (J 16,32). (12O)
Jak správně tvrdili první teologové: "Trpěl-li Syn, Otec trpěl spolu s ním." (122)
K. Barth poznamenává: "Náš názor, podle něhož může Bůh být jen a pouze aktivní a čelit veškerému utrpení, se ukázal jako mylný a pohanský ve světle skutečnosti, že Ježíš Kristus je a činí právě toto (tj. snižuje se, je solidární se světem a trpí). Nám nepřísluší být moudřejší než Bůh a určovat, co je a co není slučitelné s božskou přirozeností. Musíme to však vyvodit z jeho činů; jeho sláva je založena na svobodě jeho lásky" (srv. KD IV/1,3O3 a násl.). (123)
Lehkomyslný člověče, zastav se na chvíli i ty a považ, zda nějaká bolest může být podobna bolesti Boží! (124)
/To vše je ovšem analogické vyjadřování./

(Raniero Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 115-24)


Témata: Utrpení

Čtení z dnešního dne: Pátek 31. 1. 2025, Památka sv. Jana Boska, kněze

Žid 10,32-39;

Komentář k Žid 10,32-39: Povzbuzení trpících je i mým úkolem. Mohu dnes myslet na ty, kdo jsou pro svou víru „veřejně tupeni a utiskováni“. A sám chci děkovat za dar svobody a správněji ji využívat…

Zdroj: Nedělní liturgie

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2025) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2025) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2025) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli v mezidobí cyklu C (26. 1. 2025)

(24. 1. 2025) Ježíš v Nazaretě ohlašuje, že se naplnila radostná zvěst. S důvěrou v Boží slovo se společně modleme:

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(24. 1. 2025) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2025) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(22. 1. 2025) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.