Svatá brána symbolizuje Krista, který prohlásil: „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude spasen“.  - archív citátů

Navigace: Tematické texty B Bohatství (mamon)Delší texty Majetek má moc nás zotročit

Majetek má moc nás zotročit

„K majetku je třeba zaujímat odstup, protože jej poskytuje Bůh na rozdávání druhým“ – tak lze shrnout papežovo kázání v kapli Domu sv. Marty při ranní mši, kterou Svatý otec sloužil za „šlechetný čínský lid“, jak poznamenal v jejím úvodu, protože na dnešek připadá v národní svatyni Šešan (nedaleko Šanghaje) liturgická památka Panny Marie Pomocnice, kterou vyhlásil papež Benedikt XVI. Dnem modliteb za církev v Číně.
 
 

Papež si vzal podnět z prvního liturgického čtení (Jak 5,1-6), ve kterém svatý Jakub prohlašuje, že ošizená mzda křičí k nebi a proniká ke sluchu Pána zástupů. „»Plačte a naříkejte nad strastmi, které na vás přijdou«, říká bez okolků svatý Jakub boháčům a Ježíš mluvil stejně, dodal Petrův nástupce.

„»Běda vám, boháči« praví v první invenktivě po blahoslavenstvích v Lukášově podání ( 6,24). Běda vám, boháči! Kdyby někdo takto kázal na stránkách novin, bude se druhý den psát, že onen kněz je komunista. Chudoba je však středem evangelia. Kázání o chudobě je středem Ježíšova kázání. »Blahoslavení chudí« - to je první blahoslavenství. Je to i průkaz totožnosti, kterým se Ježíš představuje, když se vrací do Nazareta, kde promlouvá v synagoze: »Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst« (Lk 4,18). Vždycky jsme v dějinách měli slabost odstraňovat toto kázání o chudobě a myslet si, že je to něco sociálního, politického... Nikoli! Je to ryzí evangelium, ryzí evangelium.“

Proč tak tvrdé kázání? – vybízel papež František dále k zamyšlení. Důvodem je skutečnost, že bohatství je idolatrie, která svádí. Sám Ježíš vysvětluje, že nelze sloužit dvěma pánům: buď sloužíš Bohu anebo majetku. Připisuje tedy majetku kategorii »pán«, a to znamená – pokračoval papež – že se tě zmocní, nepustí a klade odpor prvnímu přikázání, které káže milovat Boha celým srdcem. Majetek však svádí i k odporu proti dalším přikázáním a ničí harmonické vztahy mezi lidmi, kazí život, kazí duši. Stejně učí také podobenství o boháči, který pořádal hostiny a vybraně se strojil, a Lazarovi, který neměl nic. Majetek – řekl – nás odvádí od harmonie s bratry, od lásky k bližnímu a činí z nás egoisty. Svatý Jakub se dovolává mzdy pro žence, kteří požali pole boháčů a nedostali zaplaceno. Někdo by mohl svatého Jakuba pokládat za odboráře, dodal papež, ale mluví jako apoštol, z podnětu Ducha svatého. A zdá se jako by to říkal dnes.

„Také zde v Itálii jsou kvůli záchraně velkokapitálu ponecháváni lidé bez práce. To je proti přikázání, a kdo si tak počíná, pro toho platí: »Běda!« Neříkám to já, ale Ježíš. Běda vám, kteří sdíráte lidi, vykořisťujete práci, vyplácíte mzdy na černo bez příspěvků na sociální pojištění a nedáváte dovolenou. Běda vám! Dávat »úlevy« a šidit na tom, co se náleží vyplácet, je hřích. Je to hřích. »Ale já, otče chodím na mši každou neděli a jsem členem katolického sdružení. Jsem silně katolicky založený a modlím se novény...« A nevyplácíš mzdy? Tato nespravedlnost je smrtelný hřích. Nejsi v milosti Boží. To netvrdím já, nýbrž Ježíš, a říká to svatý Jakub. Proto tě majetek vzdaluje od přikázání a od lásky k bližnímu.“

„Majetek je tedy s to nás zotročit. A proto – pokračoval papež – je třeba se více modlit a činit větší pokání nikoli za chudé, nýbrž za bohaté.“

„Nejsi-li svobodný vůči majetku, musíš k němu zaujmout odstup a prosit Pána. Pokud ti Pán dal majetek, pak proto, abys rozdával druhým a v jeho jménu prokazoval dobro druhým. Majetek však má schopnost nás svádět a podlehneme-li tomuto svodu, staneme se otroky majetku.“

Kázal papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

 


Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
24. května 2018
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Středa 25. 12. 2024, Slavnost Narození Páně, v noci

Iz 9,1-3.5-6; Tit 2,11-14

Komentář k Evangelista Jan pracuje s textem evangelia velice symbolicky. Tak pojmy jako "Slovo", "život", "světlo" dostávají mnohem hlubší význam. Ježíš je světlo, které proniká temnoty, světlo, které otevírá oči, a slepí vidí. Znemožňuje temnotě snadno vládnout. Vánoce začínají tím, že světlo přichází do světa plného tmy a bude od této chvíle nabízet svoji sílu a moc. Tma je pouhý nedostatek světla, není to skutečná hodnota, je to jen prázdnota bez...:

Zdroj: Nedělní liturgie

Vzpomínám na Vánoce doma

Vzpomínám na Vánoce doma
(25. 12. 2024) Vladimír Grégr (*1902 † 1943) architekt domů na Barrandově, autor designu vlaku Slovenská strela, skaut, křesťan…

Svátek svaté rodiny (neděle po Vánocích)

(25. 12. 2024) Ježíš, Boží Syn, se stal člověkem v rodině. (Jan Pavel II.)

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2024) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2024) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2024) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2024) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12.…