Navigace: Tematické texty B Bohatství (mamon)Delší texty Majetek má moc nás zotročit

Majetek má moc nás zotročit

„K majetku je třeba zaujímat odstup, protože jej poskytuje Bůh na rozdávání druhým“ – tak lze shrnout papežovo kázání v kapli Domu sv. Marty při ranní mši, kterou Svatý otec sloužil za „šlechetný čínský lid“, jak poznamenal v jejím úvodu, protože na dnešek připadá v národní svatyni Šešan (nedaleko Šanghaje) liturgická památka Panny Marie Pomocnice, kterou vyhlásil papež Benedikt XVI. Dnem modliteb za církev v Číně.
 
 

Papež si vzal podnět z prvního liturgického čtení (Jak 5,1-6), ve kterém svatý Jakub prohlašuje, že ošizená mzda křičí k nebi a proniká ke sluchu Pána zástupů. „»Plačte a naříkejte nad strastmi, které na vás přijdou«, říká bez okolků svatý Jakub boháčům a Ježíš mluvil stejně, dodal Petrův nástupce.

„»Běda vám, boháči« praví v první invenktivě po blahoslavenstvích v Lukášově podání ( 6,24). Běda vám, boháči! Kdyby někdo takto kázal na stránkách novin, bude se druhý den psát, že onen kněz je komunista. Chudoba je však středem evangelia. Kázání o chudobě je středem Ježíšova kázání. »Blahoslavení chudí« - to je první blahoslavenství. Je to i průkaz totožnosti, kterým se Ježíš představuje, když se vrací do Nazareta, kde promlouvá v synagoze: »Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst« (Lk 4,18). Vždycky jsme v dějinách měli slabost odstraňovat toto kázání o chudobě a myslet si, že je to něco sociálního, politického... Nikoli! Je to ryzí evangelium, ryzí evangelium.“

Proč tak tvrdé kázání? – vybízel papež František dále k zamyšlení. Důvodem je skutečnost, že bohatství je idolatrie, která svádí. Sám Ježíš vysvětluje, že nelze sloužit dvěma pánům: buď sloužíš Bohu anebo majetku. Připisuje tedy majetku kategorii »pán«, a to znamená – pokračoval papež – že se tě zmocní, nepustí a klade odpor prvnímu přikázání, které káže milovat Boha celým srdcem. Majetek však svádí i k odporu proti dalším přikázáním a ničí harmonické vztahy mezi lidmi, kazí život, kazí duši. Stejně učí také podobenství o boháči, který pořádal hostiny a vybraně se strojil, a Lazarovi, který neměl nic. Majetek – řekl – nás odvádí od harmonie s bratry, od lásky k bližnímu a činí z nás egoisty. Svatý Jakub se dovolává mzdy pro žence, kteří požali pole boháčů a nedostali zaplaceno. Někdo by mohl svatého Jakuba pokládat za odboráře, dodal papež, ale mluví jako apoštol, z podnětu Ducha svatého. A zdá se jako by to říkal dnes.

„Také zde v Itálii jsou kvůli záchraně velkokapitálu ponecháváni lidé bez práce. To je proti přikázání, a kdo si tak počíná, pro toho platí: »Běda!« Neříkám to já, ale Ježíš. Běda vám, kteří sdíráte lidi, vykořisťujete práci, vyplácíte mzdy na černo bez příspěvků na sociální pojištění a nedáváte dovolenou. Běda vám! Dávat »úlevy« a šidit na tom, co se náleží vyplácet, je hřích. Je to hřích. »Ale já, otče chodím na mši každou neděli a jsem členem katolického sdružení. Jsem silně katolicky založený a modlím se novény...« A nevyplácíš mzdy? Tato nespravedlnost je smrtelný hřích. Nejsi v milosti Boží. To netvrdím já, nýbrž Ježíš, a říká to svatý Jakub. Proto tě majetek vzdaluje od přikázání a od lásky k bližnímu.“

„Majetek je tedy s to nás zotročit. A proto – pokračoval papež – je třeba se více modlit a činit větší pokání nikoli za chudé, nýbrž za bohaté.“

„Nejsi-li svobodný vůči majetku, musíš k němu zaujmout odstup a prosit Pána. Pokud ti Pán dal majetek, pak proto, abys rozdával druhým a v jeho jménu prokazoval dobro druhým. Majetek však má schopnost nás svádět a podlehneme-li tomuto svodu, staneme se otroky majetku.“

Kázal papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

 


Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
24. května 2018
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Dan 7,13-14; Žalm Žl 93,1ab.1c-2.5; Zj 1,5-8
Jan 18,33b-37

Reakce Evropy po první světové válce byla z hlediska křesťanství na první pohled zcela zdrcující. Většina států se vzdala křesťanství jako oficiálního náboženství a deklarovaly víru jako soukromou záležitost občanů. Jak v takovém světě může Ježíš vládnout? Kristus se v evangeliích cíleně vyhýbá provolání králem. Nikdy se nepostavil do čela politické síly. Jeho spása vede jinudy. Sklání se k nejposlednějším z lidí, pozvedá je, uzdravuje, dává naději. Vymítá démony a vede k rozhodnutí žít z dobra a zřeknout se Zla. Jeho království jako světlo proniká systémy, ekonomické koncepty, ideologie, protože je osobní, staví na důvěrném setkání člověka s Bohem, s Dobrem, které zasahuje srdce. Spása nabízená zdarma všem bez výjimky je stálý Boží vklad do světa a přikázání milovat zůstává neměnným zákonem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Advent

Advent
(30. 11. 2024) Základní informace, texty na nástěnky, adventní věnec, Advent pro děti....

Poselství papeže František mládeži celého světa

Poselství papeže František mládeži celého světa
(23. 11. 2024) k 39. světovému dni mládeže, který se slaví po celém světě 24. listopadu 2024, na téma: Ti, kdo doufají v Pána,…

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2024) Datum 1. adventní neděle...

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů
(21. 11. 2024) Vyšel nový soubor předtištěných textů na nástěnky pro období Advent 2024 – Kriste Krále 2025. Texty si…

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2024) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…