Navigace: Tematické texty I InternetCírkevní a papežské dokumenty Nebojte se médií (oapoštolském listu určeným pracovníkům médií 2005)
Nebojte se médií (oapoštolském listu určeným pracovníkům médií 2005)
Vatikán. Trojí výzva „Nebojte se“ je leitmotivem nejnovějšího apoštolského listu Jana Pavla II., věnovaného rychlému rozvoji sdělovacích prostředků. Dokument dnes představili ve Vatikánu nejvyšší představitelé Papežské rady pro sdělovací prostředky: její předseda, arcibiskup John Patrick Foley, sekretář, biskup Renato Boccardo, a vice-sekretář Angelo Scelzo.
Apoštolský list určený pracovníkům médií se hned v prvních řádcích hlásí k odkazu koncilového dekretu Inter mirifica, od jehož vydání před nedávnem uplynulo 40 let (vydán 4. prosince 1963). Připomíná encykliku Redemptoris missio, s jejím důrazem na globalizaci světa prostřednictvím médií, vliv sdělovacích prostředků na formaci lidské osobnosti a svědomí.
Dějiny spásy jsou dějinami komunikace Boha s člověkem, lidská bytost je stvořena k Božímu obrazu a podobě, a vrcholem této komunikace je vtělení Slova. V této teologické perspektivě apoštolský list volá po zhodnocení moderních prostředků komunikace. Je stejně důležité jako obtížné, hlásat evangelium v době rozšířeného přesvědčení, že minul čas jistot a že je nutné učit se žití v horizontu naprosté absence smyslu – upozorňuje papežský list. Z nových technologií zmiňuje dokument internet, označovaný nejen za banku informací, ale i prostředek vzájemné komunikace. Papež vybízí i k dalšímu rozvoji tradičních sdělovacích prostředků, jako jsou deníky, časopisy, katolické televize a rádio, které vytvářejí panorama církevní komunikace. „Zatímco obsah je samozřejmě přizpůsobován potřebám určitých skupin, cílem by mělo vždy být upozornění na etický a morální rozměr informace“ – zdůrazňuje Svatý otec.
Církev proto má přijmout za své tři hlavní postoje: formaci, účast a dialog. Dobrá formace vede k vědomému a vhodnému užívání médií. Pokud chybí dobré obeznámení s novými jazyky, hrozí vždy zneužití nebo značné omezení. Koncept účasti odkazuje ke kultuře spoluodpovědnosti za sdělovací prostředky, kterou by měly podporovat i příslušná legislativní opatření. Velkým kladem médií je šíření dialogu, jako nástroje vzájemného poznání, solidarity a pokoje.
„Jak komunikace uvnitř církevního společenství, tak komunikace církve se světem, si žádá transparentnost a nový způsob přístupu k otázkám spojeným s mediálním světem.“ Jan Pavel II. zdůrazňuje, že tato komunikace musí směřovat ke konstruktivnímu dialogu a vést veřejné mínění křesťanů ke schopnosti rozlišovat. „Církev potřebuje a má právo informovat o vlastních aktivitách, jako jiné instituce a skupiny.“
Hlavní poselství apoštolského listu o rychlém rozvoji sdělovacích prostředků obsahuje poslední, pátou část dokumentu. Velkou výzvou naší doby pro věřící i pro všechny osoby dobré vůle je podporovat pravdivou a svobodnou komunikaci. K tomu je nutné pěstovat smysl pro kritiku a rozlišování. I v tomto ohledu mohou věřící spoléhat na pomoc Ducha Svatého, připomíná Jan Pavel II. Právě on může pomoci ve složitých problémech, když mediální pracovník musí čelit ideologiím, rivalitám, touze po moci určitých skupin nebo jen lidské křehkosti a sociálnímu zlu.
Moderní technologie obdivuhodně zvyšují rychlost, množství a dosah komunikací, ale neusnadňují stejným způsobem křehkou výměnu myšlenek, cestu od srdce k srdci, která charakterizuje komunikaci ve službě solidaritě a lásce.“ Svatý otec proto vzkazuje všem pracovníkům v oblasti médií a zvláště věřícím: „Nebojte se nových technologií.“ Jsou to prostředky, které Bůh dal k dispozici člověku, aby poznával pravdu o své důstojnosti, o osudu Božích dětí, které jsou dědici Věčného království. „Nebojte se, když vám svět bude odporovat! Ježíš nás ujistil, že přemohl svět! Nemějte strach ani z vlastní slabosti a nedostatečnosti! Božský mistr řekl: Já jsem s vámi po všechny dny, až do konce světa (Mt 28,20).“ - končí svůj apoštolský list pracovníkům sdělovacích prostředků Jan Pavel II.
(job)
***
Se svolením převzato z: webu české sekce Vatikánského rozhlasu