Hlavním úkolem učedníka není  pouštět se do velkolepých podniků. - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Příběhy ke katecheziO lásce Nejen almužna, ale i sebeúcta

Nejen almužna, ale i sebeúcta


Moji rodiče měli selský statek v blízkosti velkého města.
V době velké hospodářské krize po první světové válce k nám stále přicházeli
nezaměstnaní z města, aby si vyprosili něco k jídlu.
Jednoho dne přišel jeden a stěžoval si mému dědečkovi, že už několik dní neměl co jíst.

Dědeček mu řekl: „Vzadu u stodoly mám hranici dřeva.
Už delší dobu myslím na to, že by bylo dobré mít dřevo vpředu u vchodu do stavení,
abychom ho nemuseli nosit tak daleko. Byl bych vám vděčný, kdybyste tu hranici přenosil.“

Mužovi zazářily oči, lehce se usmál, vyhrnul si rukávy a dal se do práce.
Když s tím byl hotov, měla babička hotový oběd, pozvala ho ke stolu
a po obědě dostal ještě balíček s domácím chlebem a uzeným.
Při odchodu poděkoval a dodal: „Nic není pro člověka horšího,
než když ztratí sebeúctu. Vy jste mi ukázali, že jsem ještě k něčemu.“

Za několik dní přišel jiný nezaměstnaný. Měl na sobě oblek, který zřejmě zažil lepší časy.
Prosil o něco k jídlu. Dědeček mu řekl: „Mám u vchodových dveří hranici dřeva,
ale překáží mi tam. Měl bych ji raději vzadu u stodoly.
Mohl byste tam to dřevo přestěhovat?“

Muž se dal do práce a babička prostřela pro jednoho strávníka k obědu navíc.
Ten člověk mnoho nemluvil, ale když se pak s balíčkem jídla před odchodem loučil,
jeho postava jako by se narovnala. Zdál se být větší, odcházel vzpřímený a řekl:
„Je to zahanbující dostávat jen almužnu. Vy jste mi ukázali,
že ještě jsem schopen něco udělat.“ - Za pár dní přišel další...



Se svolením zpracováno podle publikace:
Herbert Hofmann, A kam vlastně jdeme?,
kterou vydalo Sdružení sv. J. Neumanna ČB.
Redakčně upraveno

 

Související texty k tématu:

 

"Příběhy pomáhají s katechezí"
Příběhy ke katechezi“ vznikly z potřeby rychle a účinně najít vhodný příběh k určitému tématu, který chceme sdělit druhým. Povídky jsou sesbírány v rámci Arcidiecézního katechetického střediska v Praze. Ve spolupráci s webovým portálem Pastorace.cz mohou sloužit širokému spektru uživatelů. Všechny povídky jsou zveřejněny s laskavým svolením vydavatelů. Rozdělení: dle témat / seznam jednotlivých příběhů.

Čtení z dnešního dne: Sobota 22. 2. 2025, sobota, Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4;

Komentář k 1 Petr 5,1-4: Petr Ježíšovo poselství dobře pochopil a věrně jej tlumočí dál. Právě v tom je síla Petrova stádce: znamení autority, která je službou!

Zdroj: Nedělní liturgie

Popeleční středou začíná Postní doba

(27. 2. 2025) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)
(22. 2. 2025) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo
(21. 2. 2025) Německý kněz Richard HENKES působil v Sudetech a českém pohraničí. Vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2025) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 6. neděli v mezidobí cyklu C (16. 2. 2025)

(14. 2. 2025) Nevstal-li Kristus z mrtvých, naše víra nemá cenu, ale Kristus z mrtvých vstal, a to jako první z těch, kteří zesnuli.…

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů
(14. 2. 2025) 15. února 1611 bylo v klášterním kostele Panny Marie Sněžné v Praze umučeno 14 františkánů. 

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze
(13. 2. 2025) Seminář je určený všem, kteří ve farnostech pomáhají s programy pro školní skupiny dětí...