Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty O Osobnosti, svatíO svatých Nikdo není svatý mimo Hospodina (Blahoslav Hájek)

Nikdo není svatý mimo Hospodina (Blahoslav Hájek)

(Evangelický postoj ke katolickým svatým)
Evangelická církev, stejně jako všechny církve vzešlé z reformace, nepřijímá úctu ke svatým osobám nebo předmětům. Vychází z Písma svatého: „Nikdo není svatý mimo Hospodina“ (1. Samuelova 2,2).

V Novém zákoně má slovíčko svatý dvojí význam: prvním je právě zmíněná svatost Boží. Druhým se myslí to, co je posvěceno přímým stykem s Bohem. Svaté je to, co je odděleno pro Boha, co je vyčleněno z profánního světa a náleží Bohu samému. V tomto druhém významu je svaté zvěstované slovo Boží, svaté je shromáždění lidu Božího při slyšení slova Božího a při svátostech. Charakteristické je, že v Novém zákoně se tento výraz vesměs používá v množném čísle: svatí. Jsou jimi křesťane, ve jménu Kristově shromáždění.

Tato svatost je však pouze propůjčená – platí právě jen ve vztahu k Božímu slovu. Svatost je záležitost prchavá: když se shromáždění rozejde, už jeho svatost uniká. Avšak stykem se svatostí slova Božího může být dále posvěceno i mnohé další: osoby („nevěřící muž je posvěcen manželstvím s věřící ženou“ – 1. Korintským 7,14), ba dokonce i místa a předměty („nemá se zavrhovat nic, co se přijímá s díkůvzdáním, vždyť je to posvěceno Božím slovem a modlitbou“ – 1. Timoteovi 4,4.5). To však není stálá svatost, nýbrž odvozené posvěcení. Svatým nastálo nemůže být žádný člověk, ani předmět, ba ani svátostné živly. Ty jsou svatými právě jen když se jimi slouží ke svatému účelu.





Svědci víry

Pokud jde o historické svědky víry, které katolická církev kanonicky vyhlašuje za svaté, evangelíci je takto nechápou. Nikdo z lidí se nemůže dopracovat ke svaté bezhříšnosti. V tomto smyslu byl svatým jediný v dějinách: Ježíš. Ostatní lidští svědkové se ani pro své zásluhy nemohou za nás u Boha účinněji přimlouvat. Tak jako starozákonní kněží museli „přinášet oběti napřed za vlastní hříchy a pak teprve za hříchy lidu“ (Židům 7,27), tak podobně ani největší svědkové víry nemohou účinněji než my sami orodovat za nás.

V Novém zákoně však již kněžské oběti pozbyly smysl, protože Ježíš „to učinil (přinesl oběť) jednou provždy, když obětoval sebe sama“. Modlíme se tedy bez zprostředkovatelů přímo k Ježíši Kristu samému a k Bohu. S pokornou vděčností ovšem přijímáme, když za nás v přímluvných modlitbách prosí naši žijící bližní, i my se za ně v modlitbách přimlouváme.





Příklad a inspirace

Jiná věc je, že si mnozí historičtí svědkové víry zasluhují naši mimořádnou úctu. Mají nám sloužit jako příklad a inspirace. Katolíci jsou – pro svou pozornost k příkladným svědkům víry – lépe než my evangelíci chráněni před cynismem naší doby. Zdá se, že si soudobá žurnalistika a část historiografie libuje v objevování chyb, omylů a selhání také velkých postav dějin. Jistě, pokud si bez příkras uvědomujeme i slabosti velikánů, je to v pořádku. Avšak jestliže pisatelé článků a knih s rozkoší tupí, zesměšňují a pošpiňují ty, s nimiž se nemohou ani měřit, je to úpadek. A katolická úcta ke světcům, zbavená přikrašlování, nechť je i nám evangelíkům příkladem pro naši pokoru a úctu před zřetelným svědectvím víry.

Blahoslav Hájek, evangelický farář, emeritní pražský senior



Se svolením převzato z Katolického týdeníku 48 / 1. prosince 2002


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 62,1-5; Žalm Žl 96,1-2a.2b-3.7-8a.9-10ac; 1 Kor 12,4-11
Jan 2,1-12

Svatba – vysněná událost i obávaný krok. Okamžik, který proměňuje lidský život, protože člověk vstupuje do závazku. Nese mnoho jistot, je životodárný, ale přináší také nemalé starosti. Je radostí, startem nové fáze vlastního života. Svatba předpokládá rodinu, vztah, osobní a intimní společenství. A právě do těchto souvislostí vložil Ježíš podle svatého Jana začátek svého vystoupení. Jako by chtěl ukázat, že jako svatba spojuje a zavazuje, tak příchod Syna člověka dává možnost vstoupit na novou cestu. Něco zcela nového, závazného, ale především životodárného právě tady začíná.

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy na základě aktuálního dění

(17. 1. 2025) Víte, že web Pastorace.cz nabízí ke stažení přímluvy pro každou nedělní mši, koncipované na základě aktuálního dění v…

Jak svědčit (o) Bohu v duchovní péči? Studijní den 23. ledna 2025 v Českých Budějovicích

(16. 1. 2025) Společné diskuse a sdílení zkušeností z rozličných oblastí pastorační praxe v ekumenické šíři.

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2025) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi
(13. 1. 2025) Obrazové karty „Když se nebe potká se zemí – 28 karet osobností "českého nebe"

Studijní pobyt a duchovní obnova pro vysokoškoláky na Lomci v Jižních Čechách

Studijní pobyt a duchovní obnova pro vysokoškoláky na Lomci v Jižních Čechách
(13. 1. 2025) Prostor pro studium v tichu a klidu v přírodě a duchovní obnova na  hraně zimního a letního semestru dovolí…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2025) Ester "Etty" Hillesum se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině v Holandsku. Získala právnické…

Marie Elekta od Ježíše (1605–1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2025) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka…