Při Božím soudu nejde o ničení a trestání,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty Ž ŽenaDelší texty Pastorační doprovázení muže a ženy

Pastorační doprovázení muže a ženy

Aleš Opatrný
(převzato z KT 5/2002)

Ačkoliv mnozí jaksi samozřejmě považují Boha, v kterého věří, za muže (vždyť je to Otec!) a někdy mu přiřknou i ženské rysy matky, je tomu ve skutečnosti jinak. Naše mužsko-ženské rozrůznění se Trojjediného Boha netýká. Nás lidí ovšem ano. A mnohdy více, než jsme schopni připustit. A tak i když se muž a žena se obracejí k témuž Bohu, dělají to v určitých ohledech každý trochu jinak a mají-li být na své cestě k Bohu doprovázeni, bude se to v něčem jak u mužů tak u žen lišit. Přičemž je jasné, že řekneme-li o něčem, že je to jiné, neznamená to hned ani "lepší" ani "horší", ale prostě jiné.

Muž bývá především řešitelem problému. Potřebuje získat jasnou odpověď na to, jak má určitou věc měnit nebo vyřešit. Tuto odpověď často hledá sám a jen někdy chce, aby mu jí zprostředkovat někdo druhý. Díky tomu, že si muž svou situaci často "rozkládá" na jednotlivé problémy, nemívá tak snadno dojem, že se ve spletité situaci nevyzná. Od ženy naproti tomu lze často slyšet větu, kterou muž vysloví málokdy:"Nerozumím sama sobě!" Tento bolestný povzdech nesvědčí o nižších rozumových schopnostech žen, ale je spíš projevem toho, že žena vnímá situace ve svém okolí i u sebe samotné komplexněji než muž. A právě v tomto komplexním pohledu, který vystihuje zpravidla situaci lépe než jen pohled na jeden izolovaný problém, je těžší se vyznat.

Další důležitou věcí je, že žena přistupuje zpravidla k situacím a životním otázkám mnohem osobněji, než muž. Pro muže je naopak snazší udržet si od situace či problému odstup a řešit ho v určité distanci a s jitým nadhledem. Pro ženu je těžší "být nad věcí", je spíše "do věci ponořena". To ve svých důsledcích znamená, že prožívá problémy s mnohem větším citovým zaujetím (a také třeba zraněním) než muž, který se od problému vzdálí natolik, aby ho osobně příliš nezasahoval. A že má také proto mnohem větší potřebu být pochopena, než muž.

Z toho všeho vyplývá, že žena i muž zpracovávají své otázky, problémy a těžkosti poněkud jiným stylem. Muž hledá řešení a mnohdy přitom dbá na to, aby si zachoval tvář toho, kdo je schopen většinu věcí vyřešit sám. Žena hledá především porozumění v dané situaci a má-li se ve svém problému orientovat, potřebuje o něm dostatečně mluvit. Což muž mnohdy nechápe.

Duchovní doprovázení si ovšem má být těchto věcí vědomo. Nelze předpokládat, že muž bude reagovat jako žena a naopak a proto nelze s oběma ve všem jednat stejným stylem. Pro doprovázejícího muže bude zpravidla těžší se vžít do situace ženy, než pro ženu vžít se do situace muže. Na druhé straně může mužský "odstup od problému" ulehčit jeho řešení i ženě. Pro oba je Bůh stejně milosrdný a mluví k nim ze stejné Bible, ve stejné liturgii a skrze stejnou schopnost věřit a modlit se. Ale zprostředkování těchto Božích odpovědí neprobíhá, jak jsme viděli, stejným způsobem. Tato různost je někdy obtížná, ale duchovnímu doprovázení nevadí, pokud si jedni druhých navzájem váží a nezaměňují odlišnost za neschopnost.


Témata: Žena, ženy

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Dan 12,1-3; Žalm Žl 16,5+8.9-10.11; Žid 10,11-14.18
Mk 13,24-32

Konec popisovaný v evangeliu velkou radostí na první pohled nenaplní. Ježíš v Markově evangeliu popisuje několik souvisejících skutečností: S příchodem konce je spojeno soužení. O příchodu Syna člověka se přesvědčí každý, bude zjevný, takže o tom nebude sporu. Žádné pokolení není od konce daleko, a přeci nikdo nebude znát přesné datum. Co si z toho odnést? Je třeba vědět, že náš konec nastane a není to daleko. Není třeba se trápit, kdy a jak to bude. Je třeba si klást otázku, co má člověk dělat, aby příchod Mesiáše byl pro nás očekávanou radostí a nikoli děsivým koncem. První čtení načrtává odpověď: Buďme ti, kdo jsou poučeni a ne vyděšeni z této reality. A buďme ti, kteří mnohé přivedli ke spravedlnosti.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2024) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2024) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Světový den chudých

Světový den chudých
(13. 11. 2024) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2024) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2024) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2024) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2024) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…