Navigace: Tematické texty N NadějeDelší texty Praví reformátoři (Joseph kardinál Ratzinger)
Praví reformátoři (Joseph kardinál Ratzinger)
Neodvažoval bych se tvrdit, že stojíme před začátkem křesťanského věku. Neboť' co je to přesně křesťanský věk? Souhlasím však s tím, že křesťanství má vždy znovu šanci nového začátku. Jednou jsem napsal, že křesťanství je zároveň hořčičným zrnem i stromem, že je vždycky současně Velkým pátkem i Vzkříšením. Velký pátek prostě nikdy není za námi, vždycky je tady, a církev nikdy není hotový dorostlý strom. Pak by totiž také někdy uschla a zanikla, proto se vždy znovu nachází v situaci hořčičného zrna. V tomto smyslu s ním zcela souhlasím, že vlastně vždycky stojíme před novým začátkem, který v sobě nese i naději. Úkol svobodně se rozhodovat k víře a ve svobodě věřit, věřit na svědectví nemocnému světu, v sobě také nese nové naděje, nové možnosti křesťanského projevu. Právě věk početně redukovaného křesťanství může vytvořit novou živost uvědomělejšího křesťanství. V tom smyslu před námi stojí třeba i nový druh křesťanského věku. Neodvažuji se prorokovat, zda to půjde pomalu, nebo rychle. Co však skutečně zdůrazňuji: V křesťanství je přítomný vždy nový začátek. Takové začátky se už teď objevují a budou se objevovat i nadále. A budou plodit nové, intenzivní formy křesťanského života. (187)
(...)
Co skutečně potřebujeme, jsou lidé, kteří jsou křesťanstvím vnitřně uchváceni, kteří je prožívají jako štěstí a naději, kteří se proto stávají těmi, kdo milují. A takovým pak říkáme světci. (187)
Pravými reformátory církve, skrze něž se církev vracela k prostotě a zároveň otevírala nový přístup k víře, byli vždycky světci. Vzpomeňme ' třeba na to, že Benedikt na konci starověku vytváří formu života, díky které pak křesťanství projde stěhováním národů. Nebo František a Dominik - to je ve feudální, ustrnulé církvi naprosto nový rozkvět evangelijního hnutí, které žije chudobu evangelia, jeho prostotu, jeho radost, a které pak vyvolá skutečné masové hnutí. Nebo si připomeňme 16. století. Tridentský koncil byl důležitý, ale jako katolická reforma se mohl prosadit jen proto, že existovali světci jako Tereza z Avily, Jan od Kříže, Ignác z Loyoly, Karel Boromejský a mnoho jiných, kteří byli prostě vnitřně zasaženi vírou. Svým způsobem touto vírou originálně žili, vytvářeli pro ni formy, skrze něž pak také nastoupily nutné a ozdravné reformy. Proto si myslím, že reformy určitě nevyjdou od různých fór a synod, i když tyto synody mají také své oprávnění a mnohdy jsou nezbytné. Podle mne reformy přijdou od přesvědčivých osobností, které nazýváme světci.
(Joseph kardinál Ratzinger: Křesťanství na přelomu tisíciletí (otázky kladl Peter Seewald), Portál, Praha 1997, 187-88)
Autor: Benedikt XVI.
Související texty k tématu:
Naděje
- Křesťanská naděje není optimismus, ale mnohem víc
- Naděje je most mezi polotemnou přítomností a budoucností
- Křesťanská naděje je jako fotbalový míč
- Doufat znamená...
- Každý řetěz který nás poutá, lze přetrhnout...
- Modlitba - tlumočník naděje
- Na konci života nevidím tmu hrobu, ale...
- Naděje soubor textů