Navigace: Tematické texty A AdventTexty na nástěnky - Advent r. 1999 /příprava na Kristův příchod/
r. 1999 /příprava na Kristův příchod/
Ve wordu je text ke stažení zde
ADVENT
KRISTUS PŘIJDE,
KRISTUS PŘIŠEL,
KRISTUS PŘICHÁZÍ
MEZI SVŮJ LID JAKO SPASITEL
PŘÍPRAVA NA KRISTŮV DRUHÝ PŘÍCHOD
Adventní doba nemá jen svou specifickou atmosféru (někdy hodně málo křesťanskou - totiž jen nákupní), ale i důležitou a hlubokou náplň. Advent je přípravou na Vánoce. Ale je také - a možná ještě více - přípravou na Kristův druhý příchod.
Každoročním slavením adventní liturgie církev aktualizuje očekávání Mesiáše... (KKC, 524)
POSELSTVÍ ADVENTU
Poselství adventu se dá shrnout do několika slov: Přijde, přišel, přichází - Ježíš, Bůh spasitel. Ten, který nás miluje.
PŘIJDE
Spasitel a zachránce lidí, Ježíš Kristus, se na konci časů definitivně zjeví „ke spáse těm, kdo ho očekávají“ (Žid 9,28). Očekávání budoucnosti tedy pro nás nemusí být zdrojem strachu a úzkosti, ani kdyby nás potkaly sebetěžší okamžiky... Vždyť: „moje budoucnost je v Božích rukou!“ (srv. Žl 31,6).
PŘIŠEL
Ježíš Kristus na svět již přišel. Sdílel náš život a zvěstoval znovuzrození: člověk může být zrozen k novému a naplněnému životu bez konce. Svou smrtí na kříži a svým zmrtvýchvstáním nám k němu otevřel cestu. „Znáte milost našeho Pána Ježíše Krista: on, ačkoliv bohatý, stal se pro vás chudým, abyste vy zbohatli z jeho chudoby“ (2 Kor 8,9).
PŘICHÁZÍ
První příchod otevírá v lidských dějinách dveře příchodu do našich životů a příchodu definitivnímu. Proto se s Kristem můžeme setkávat již nyní. Skrze víru, modlitbu, četbu Bible, skrze život ve společenství církve a skrze svátosti. Takto od něj můžeme čerpat inspiraci, moudrost a sílu pro náš život. Písmo mluví o tom, že mu můžeme v každém člověku i sloužit (srv. Mt 25,40n). „Já jsem s vámi po všechny dny...“ (Mt 28,20).
OBSAHEM ADVENTNÍ DOBY
JE UJIŠTĚNÍ O BOŽÍ VĚRNOSTI
Kdybychom chtěli shrnout stručně obsah adventní liturgie, mohli bychom říci asi toto: Texty proroků, hlavně Izaiáše, připomínají téma očekávání. Očekávání spásy, vyvedení ze zajetí, uvedení do Boží skutečnosti.
Nepřipomínají ale jen očekávání. Přinášejí také ujištění o Boží věrnosti, o jistotě spásy.
Připomínky Ježíšova narození, na jehož oslavu se právě chystáme, naději ve spásu zkonkrétňují. Ale i to je na první pohled něco, co leží v minulosti.
A tak je tu tedy třetí krok: přítomnost a druhý příchod Ježíše Krista v budoucnosti. Protože tu byl příchod první, je tu smysluplná naděje, že příchod druhý bude dokonáním spásy pro všechny a na věky. "Proto se připravme, špatností se zbavme" - je adventní výzvou k pokání.
KRISTŮV PŘÍCHOD JE BLÍZKÝ
Ode dne nanebevstoupení je Kristův příchod ve slávě blízký, i když není naší věcí vědět "čas a okolnosti, jak je Otec z vlastní moci ustanovil" (Sk 1,7). Tento eschatologický příchod může nastat každým okamžikem, i když je "pozdržen" on i konečná zkouška, která mu bude předcházet.
POSLEDNÍ SOUD - POZNÁME SMYSL
SVĚTOVÝCH I OSOBNÍCH DĚJIN
Poslední soud nastane ve chvíli Kristova slavného návratu. Jen Otec zná jeho hodinu a den; on sám rozhodne, kdy má přijít.
Skrze svého Syna Ježíše tehdy pronese své konečné slovo nad celými dějinami. Poznáme poslední smysl celého díla stvoření, celého plánu spásy a pochopíme obdivuhodné cesty, po kterých Boží prozřetelnost vedla každou věc k jejímu poslednímu cíli.
POSLEDNÍ SOUD
VOLÁ K OBRÁCENÍ JIŽ TEĎ
Poselství posledního soudu volá k obrácení, pokud Bůh ještě lidem dává "dobu příhodnou, den spásy" (2 Kor 6,2). Vnuká svatou Boží bázeň. Podněcuje k úsilí o spravedlnost Božího království. Hlásá "blaženou naději" (Tit 2,13) na návrat Pána, který "přijde v onen den, aby došel slávy ve svých věřících a aby na sebe soustředil obdiv u všech, kdo víru přijali" (2 Sol 1,10).
BOŽÍ SPRAVEDLNOST A LÁSKA ZVÍTĚZÍ
Poslední soud ukáže, že Boží spravedlnost vítězí nad všemi nespravedlnostmi spáchanými jeho tvory a že Boží láska je silnější než smrt.
PŘEMĚNA LIDSTVA I SVĚTA
Tajemnou obnovu, která přemění lidstvo i svět, nazývá Písmo svaté "novým nebem a novou zemí" (2 Petr 3,13). Konečně se uskuteční Boží úmysl, "že sjednotí v Kristu vše, co je na nebi i na zemi" (Ef 1,10).
V tomto novém vesmíru, v "nebeském Jeruzalémě", bude Bůh přebývat mezi lidmi. "Setře jim každou slzu z očí: nebude už smrt ani zármutek, nářek ani bolest už nebude, protože co dříve bylo, pominulo" (Zj 21, 4).
NIKDO NEBUDE JIŽ VÍCE ZRAŇOVÁN
Co se týká člověka, bude v tomto dovršení konečně zcela uskutečněna jednota lidského pokolení, kterou chtěl Bůh již od stvoření. Ti, kteří budou spojeni s Kristem, vytvoří společenství vykoupených, "svaté město" Boží (Zj 21,2), "choť Beránkovu" (Zj 21, 9). Toto společenství už nebude zraňováno hříchem, sobectvím, necudnostmi, které ničí nebo zraňují pozemské společenství lidí. Blažené spolužití, v němž se bude Bůh nevyčerpatelným způsobem otevírat vyvoleným, bude nevysychajícím pramenem věčného štěstí míru a vzájemného sdílení.
Bůh naplní a převýší
všechny touhy lidského srdce!