Hlavním úkolem učedníka není  pouštět se do velkolepých podniků. - archív citátů

Navigace: Tematické texty P PráceTexty na nástěnky / Práce r. 2008 / Stres a co s ním...

r. 2008 / Stres a co s ním...

Tento text si též můžete stáhnout k vytištění ve formátech: doc, pdf.


STRES
A CO S NÍM


STRES JAKO IMPULS

Stres je přirozenou součástí života. Je to tělesné a pocitové rozrušení, které zažíváš při různých životních událostech – velkých či malých, šťastných či smutných. Tvé tělo automaticky reaguje na stresové situace tím, že začne produkovat adrenalin, aby se zvětšila tvá energie a síla. V závislosti na vnímané hrozbě může být tvá reakce mírná (třesoucí se hlas, zpocené dlaně) nebo prudká (stažené svaly, krátkodechost, panika).



TRVALÝ STRES TĚ POŠKOZUJE

Stres slouží dobře v případě, že vystupňuje tvou kreativitu, odvahu a chuť žít. Pro tvé tělo ale není dobré setrvávat v neustálém krizovém stavu. Dlouhodobý nepřerušený stres může vést k potížím jako je chronická zuřivost, frustrace, bolesti hlavy nebo i srdeční obtíže. Trvalý stres tedy poškozuje tvou duševní pohodu. Nabízíme ti několik tipů, jak se stresem vypořádat.



ZASTAV SE, POZORUJ, NASLOUCHEJ

* Někteří lidé si myslí, že život může být bez stresu. Takové očekávání je ale pouze vystavuje ještě většímu stresu. Ber život takový, jaký je. Přijímej život s jeho výšinami i nížinami, s humorem a vděčností.

* Když začínáš být plný úzkosti, ptej se sám sebe: „Jak se mohu uvolnit – právě teď?“ Je dobré znát techniky, které uvolňují stres - jako třeba zhluboka dýchat, zvednout nohy nahoru, poslouchat hudbu...

* Pěstuj v sobě postoj vděčnosti. Udělej si seznam dobrých darů, které jsi obdržel. Tento seznam posune tvé starosti do jiné perspektivy.

* Vychutnávej život: chuť broskve, vůni rána, zpěv skřivana, pohled na východ slunce, měkký kožíšek štěněte. Zastav se, pozoruj, naslouchej.

* Má-li tvůj život a práce význam, snadněji stres zvládneš. Jednou se dvou dělníků dotázali, co dělají. Jeden odpověděl: „Tahám kameny sem a tam,“ druhý řekl: „Stavím katedrálu!“ Jaké je tvé životní poslání?

* Každý den udělej něco kreativního. Kreativní činnosti jako malování, pečení, ruční práce, hra na hudební nástroj obohatí a rozšíří tvůj život a dodají tvému duchu vzlet.

(Zpracováno podle „Edice Skřítkova pomoc“, kterou vydalo nakladatelství Doron.)

 


Čtení z dnešního dne: Sobota 22. 2. 2025, sobota, Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4;

Komentář k 1 Petr 5,1-4: Petr Ježíšovo poselství dobře pochopil a věrně jej tlumočí dál. Právě v tom je síla Petrova stádce: znamení autority, která je službou!

Zdroj: Nedělní liturgie

Popeleční středou začíná Postní doba

(27. 2. 2025) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)
(22. 2. 2025) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo

P. Richard HENKES † 22. 2. 1945, Dachau, Německo
(21. 2. 2025) Německý kněz Richard HENKES působil v Sudetech a českém pohraničí. Vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…

Stolec svatého Petra (22.2.)

Stolec svatého Petra (22.2.)
(21. 2. 2025) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a…

Přímluvy dle aktuálního dění pro 6. neděli v mezidobí cyklu C (16. 2. 2025)

(14. 2. 2025) Nevstal-li Kristus z mrtvých, naše víra nemá cenu, ale Kristus z mrtvých vstal, a to jako první z těch, kteří zesnuli.…

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů

15.2. - památka 14 pražských mučedníků - Bl. Bedřicha Bachsteina a druhů
(14. 2. 2025) 15. února 1611 bylo v klášterním kostele Panny Marie Sněžné v Praze umučeno 14 františkánů. 

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze

Jak oslovit děti a mládež v kostele i ve třídě - seminář 17. března 2025, od 16:00 do 19:30 hod. v Praze
(13. 2. 2025) Seminář je určený všem, kteří ve farnostech pomáhají s programy pro školní skupiny dětí...